ULTIMĂ ORĂ
- Obiectiv general:
- îl reprezintă modernizarea infrastructurii aeroportuare şi construirea unui nou terminal de pasageri, pentru asigurarea unui trafic aerian în condiţii de maximă siguranţă, în acord cu reglementările europene şi naţionale în domeniul transportului aerian, și care să faciliteze dezvoltarea economiei regionale, respectiv îmbunătățirea calității vieții cetăenilor.
- Măsuri: Pentru realizarea obiectivului general se stabilesc următoarele obiective specifice:
- ridicarea nivelului de siguranţă a traficului aerian: gestionarea responsabilă a infrastructurii aeroportuare care va contribui la reducerea în viitor a riscurilor care influenţează acum siguranţa, securitatea şi confortul traficului aerian;
- creșterea capacității de operare și asigurarea posibilităţii desfăşurării traficului aerian pe Aeroportul Internaţional Maramureș pentru aeronave de clasa 4C.
- dezvoltarea regională: prin dezvoltarea Aeroportului Internaţional Maramureș, întreaga regiune de nord-vest a României va cunoaşte o creştere a nivelului economic, a producţiei, a nivelului de trai şi a calităţii serviciilor, inclusiv prin protejarea şi îmbunătăţirea calităţii mediului înconjurător,
- necesitățile pieței locale de transport aerian;
- trendurile de dezvoltare a relațiilor de afaceri;
- necesitatea dezvoltării nivelului de trai al zonei;
- necesitatea creării de noi locuri de munca prin crearea de parteneriate si atragerea de investitori locali sau străini;
- facilitarea posibilităților de deplasare pe teritoriul Uniunii Europene și către alte destinații, în vederea desfășurării unor activități de muncă, turism și business.
În urma analizei efectuate s-a concluzionat că:
- activitatea aviatică de transport pasageri, cargo și de agrement, reprezintă o necesitate reală, dar care în prezent nu este la nivelul cererii din punct de vedere al calitatii si confortului pasagerilor, din punct de vedere al siguranței cat și a capacității de transport prin Aeroportul International Maramureș
- potențialul economic al zonei nu este utilizat la capacitatea reala
- potențialul turistic nu este exploatat la capacitatea maxima
- locurile de munca sunt deficitare
3. Prevederile strategiei pentru dezvoltarea județului Maramureș pentru perioada 2023 - 2026 pentru Regia Autonomă „Aeroportul Internațional Maramureș”
Strategia de dezvoltare durabilă a județului Maramureș elaborată de Consiliul Județean Maramureș susține «dezvoltarea care garanteaza satisfacerea necesitatilor actuale, fara sa compromita capacitatea generatiilor viitoare de a-si satisface propriile necesitati» printr-o eficientizare a eforturilor administratiei locale, a mediului economic si a societatii civile, ca fiind singurele alternative realiste de dezvoltare a orasului si a zonei.
Dezvoltarea durabila a zonei este sustinuta de principalele atu-uri pe care le detine zona Maramures, din care cele mai importante sunt urmatoarele:
- buna așezare geografică (în apropierea unui perimetru cu o buna dinamica economica regionala, impulsionata de cele 2 reședinte de judet: Baia Mare si Satu Mare si de zona Maramuresului)
- existența unor bogate resurse naturale (turistice) și istorice de interes regional și național (Centrul Istoric Baia Mare, Cimitirul Vesel Sapanta, Memorialul Victimelor Comunismului si al Rezistentei Sighet, Manastirea Rohia, Manastirea Bârsana, Circuitul Bisericilor de lemn din Maramures din patrimoniul mondial UNESCO, Mocanita din Viseu de Sus, Parcul National Munții Maramuresului etc.), care îi pot conferi statutul de «poartă» a Maramureșului.
- accesul la resurse și materii prime (apa, energie electrica si gaz).
- rețea densă de comunicații rutiere și feroviare (orașul Tăuții-Măgherăuș se află în apropierea Municipiului Baia Mare, la intersecția drumurilor naționale 1C si 18B ).
- hotare intravilane și extravilane relativ întinse și cu posibilitati de urbanism extensiv si cu confort ambiental.
Obiectivul general: regenerarea urbană a municipiului si a celorlalte unitati administrativ-teritoriale prin corecta relationare a directiilor de dezvoltare principale: economic, social, cultural, turistic.
Obiective specifice urmărite de Consiliul Judetean Maramures în cadrul Strategiei pentru dezvoltarea durabilă a judetului Maramures pentru dezvoltarea viitoare sunt:
- crearea si asigurarea de conditii de viata la standarde de calitate europene pentru toti locuitorii judetului si pentru toti partenerii economici care isi desfasoara activitatea aici
- cresterea durabila a activitatii economice si nivelului de ocupare a fortei de munca,
- protectia resurselor umane si de mediu,
- reducerea dezechilibrelor de dezvoltare economică și socială în raport cu județele Cluj si Bihor.
Una din directiile prioritare de dezvoltare a judetului Maramures presupune dezvoltarea infrastructurii de turism.
La nivel regional, cel mai apropiat aeroport international este Aeroportul International “Satu Mare” amplasat in apropierea Municipiului Satu Mare. Distanta dintre cele 2 aeroporturi internationale este de aproximativ 70 km.
Cresterea atractiei turistice din zona Maramuresului este conditionata de asigurarea, de catre autoritatea judeteana, a unui aeroport international, care sa poata fi omologat, in conformitate cu cerintele legislative actuale la nivel national si international.
Implementarea cu succes a proiectului va conduce la revitalizarea turismului national si international din zona municipiului Baia Mare si cea a judetului Maramures.
Ca parte directiilor de dezvoltare ale aeroportului, în perioada 2015-2018 Aeroportul International Maramures a derulat proiectul “Extindere și modernizare suprafețe aeroportuare la Aeroportul Internațional Baia Mare” finanțat prin POS Transport 2007-2013 care a vizat extinderea și modernizarea pistei de decolare-aterizare, căilor de rulare și platformei de imbarcare-debarcare pasageri, inclusiv balizaj, prin care au fost asigurate facilitatile de operare ale unor aeronave avand litera de cod ”4C’’ ( n.n. de mediu curier, cu o capacitate de transport de pâna la 220 de pasageri sau marfa), fiind create, astfel, premizele pentru cresterea traficului aerian de pasageri si cargo.
Infrastructura de deservire a pasagerilor și a bagajelor existentă nu este, însă, suficientă pentru a putea deservi fluxuri suplimentare de pasageri si nu poate valorifica cu adevarat potentialul de dezvoltare al aeroportului. Iar acest lucru contribuie direct la stagnarea procesului de dezvoltare a zonei si de valorificare a oportunitatilor judetului.
Strategia asupra dezvoltării infrastructurii aeroportuare în cadrul Aeroportului Internaţional Maramureș, este cuprinsă Planul de Dezvoltare al Aeroportului. Acesta propune un mixt de activităţi inedite, respectiv o infrastructură modernă, operaţională, care să fie la standarde europene şi completată de parteneriate cu agenţiile de turism, care să ofere pachete turistice integrate şi cu operatorii economici care necesită accesibilitate pe linia de transport cargo, tot timpul anului.
Dezvoltarea capacității de operare a aeroportului, atât pe linie de pasageri (cu extindere către rutele de tip mediu curier), cât și pentru transportul de mărfuri (cargo), este în concordanță, dar și în interdependență, cu tendințele și realizările concrete din economia zonei Maramureș și conexe.
Mai există și alte solicitări pentru acces la infrastructura de transport aerian cargo, din zona industriei auto, alimentare și a altor industrii conexe, solicitări ce nu pot fi în nici un fel acoperite cu actuala dotare a Aeroportului Maramureș. În aceeași zonă a Aeroportului Maramureș este în curs de constituire un parc tehnologic de câteva zeci de hectare, profilat pe industrii creative cu valoare adăugată mare, care va genera la rândul lui necesități crescute de transport pe rute mediu curier, dar și tranzit de produse prin cargo aerian.
Proiecte din pachetul integrat:
Extindere și modernizare suprafețe aeroportuare la Aeroportul Internațional Maramureș
Prin acest contract, Aeroportul Internațional Maramureș a dezvoltat și modernizat infrastructura aeroportuară, respectiv mărirea lungimii pistei de la 1790 de metri la 2150 de metri (extinderea pistei cu 360 de metri față de lungimea iniţială, spre capătul 10), lățirea porțiunii portante a pistei de la 30 de metri la 45 de metri. În urma implementării proiectului, capacitatea portantă a suprafețelor aeroportuare are un indice PCN 57 (față de 22, cât era anterior) capacitate ce va permite operarea unor aeronave de tip mediu curier având litera de cod "4C" (Airbus A320 seria 200 și Boeing B 737 seria 800). Totodată s-au realizat extinderea și modernizarea căilor de rulare A și B cu lungimea de 167 m și lățimea de 18 m plus acostamente; reabilitarea Platformei de îmbarcare - debarcare cu lungimea de 284 m și lățimea de 61 de m; extinderea sistemului de balizaj luminos de CAT II, extinderea instalației de canalizare pluvială, aferentă noilor dimensiuni ale suprafețelor de mișcare; reconfigurarea marcajelor și inscripționărilor; alte lucrări conexe determinate de extinderea pistei și aducerea în norme a benzii pistei; Toate acestea sunt corespunzătoare normelor Organizației Aviației Civile Internaționale (ICAO) și Reglementărilor Aeronautice Civile Române (RACR).
Pe măsura creșterii traficului și apariției solicitărilor de transport cargo, se previzionează necesitatea extinderii platformei de îmbarcare-debarcare cu încă 2 poziții de tip mediu-curier, precum și amenajarea unei căi de rulare suplimentare
De asemenea, este absolut necesară construirea zonelor de mentenanţă a echipamentelor aeroportuare (garaj, hală de mentenanță, zonă de deservire exterioară, zonă de garare).
Extindere și modernizare terminal pasageri la Aeroportul Internațional Maramureș construire terminal nou
În urma modernizării infrastructurii aeroportuare (pistă, căi de rulare, platformă, echipamente destinate aterizării și decolării în deplină siguranță chiar și atunci când condițiile meteo sunt defavorabile), a devenit posibilă operarea aeronavelor de capacitate medie (180 de locuri) pe destinații situate la o distanță de 3-4 mii de kilometri, atât în Uniunea europeană cât și în afara ei. La aceste destinații se vor adăuga rutele interne, care vor fi deservite de regulă tot cu aeronave de capacitate medie. Astfel, necesitatea deservirii simultane a minim două aeronave - atât pe fluxul de plecări, cât și pe cel de sosiri, devine stringentă, mai ales că distribuția programului curselor nu poate fi uniformă în tot intervalul de funcționare al aeroportului (apar curent vârfuri de trafic de 3-4 curse aproape simultan în orele dimineții sau serii, când companiile dispun de capacitate de transport sau corelează programul curselor cu legături din hub-urile de destinație). Suprafața necesară procesării simultane a 400-500 de pasageri plus însoțitori pe fluxul de plecare (unde timpul mediu de tranzitare în zona respectivă poate fi de 1 până la 2 ore), dar și a circa 300 de pasageri plus însoțitori în zona de sosiri (unde timpul mediu de tranzit nu depășește 0,5 ore), este mult superioară spațiului disponibil în prezent. De asemenea, topologia fluxurilor trebuie mult îmbunătățită, însă doar în corelație cu amplasarea, dimensiunile și forma spațiilor suplimentare ce pot fi amenajate.
Serviciile auxiliare puse la dispoziția pasagerilor (legate sau nu de călătoria propriu-zisă) sunt deosebit de importante, atât datorită dezideratului general al asigurării unor condiții cât mai bune pentru pasageri, dar și ca sursă de venituri pentru aeroport. Economia aeroportuară este o tematică specială, care fundamentează modalitatea de asigurare a unui număr foarte mare de surse de finanțare de valoare relativ mică și colaterale activității de zbor (publicitate, chirii, francize, taxe de acces pentru zone speciale, comerț cu suveniruri, servicii complementare zborului, agrement și alimentație publică, parcări, și multe altele), deoarece sumele obținute din activitatea de bază sunt destul de mici per pasager sau aeronavă procesată și sunt plafonate (mai ales la cursele low cost), ca urmare mărirea volumului de pasageri deserviți fiind singura metodă de creștere a veniturilor directe din servicii aeronautice. Mărirea numărului de pasageri este însă dependentă atât de cererea pieței locale, de disponibilitatea companiilor de a acoperi aceste cereri, dar - mai grav - de capacitatea de deservire a aeroportului. Creșterea prea rapidă sau prea mare a traficului deservit generează astfel o creștere destul de mică a veniturilor, dar și o creștere spectaculoasă a investițiilor și cheltuielilor datorită suplimentării capacităților și dotărilor aeroportuare.
În acest sens, echilibrul optim dintre venituri, cheltuieli și investiții se face prin veriga veniturilor indirecte, care pot fi influențate pozitiv prin dezvoltarea serviciilor pentru pasageri, dar și pentru public non-pasager, care însă consideră că zona publică a aeroportului le pune la dispoziție servicii şi bunuri pentru care sunt dispuși să cheltuiască anumite sume acolo și nu în altă parte. Non-pasagerii pot deveni în timp pasageri și invers, deci zona de servicii colaterale (zone de business, centre comerciale zonale, zone de recreere, zone de sightseeing, alimentație publică cu sau fără autoservire, etc.) este o sursă permanentă de creștere a numărului de pasageri, dar care generează venituri și nu cheltuieli nete (un exemplu de astfel de activitate este publicitatea din zonele publice outdoor și indoor).
Având în vedere că Aeroportul Maramureș devine o componentă esențială în relansarea turistică și de business a zonei (motiv pentru care a și fost operată schimbarea denumirii aeroportului), aspectul, funcționalitatea și relația non-funcțională și afectivă cu poarta aeriană de intrare în Maramureș devin critice pentru tot complexul de activități și investiții ce deservesc fluxurile de vizitatori ai zonei. De aceea, investițiile ce trebuie operate în terminalul de pasageri (locul în care pasagerii își formează prima impresie, dar și părerea de lungă durată despre brandul MARAMUREȘ) trebuie făcute profesionist, corespunzător cu necesitățile reale și având înglobate componente culturale și afective specifice.
Deoarece se are în vedere dezvoltarea călătoriilor de afaceri, este necesară dezvoltarea unei secțiuni speciale pentru business, cu un grad mai ridicat de confort și dotări, cu un nivel corespunzător de intimitate, compartimentare a spațiului, cu o estetică de bună calitate și conținând elemente de specificitate a zonei noastre. Acest gen de servicii sunt foarte solicitate în alte aeroporturi și ele aduc venituri suplimentare. Spațiile de deservire de tip business sunt dotări standard în aeroporturile internaționale și sunt foarte solicitate.
Dotările de bază pentru confortul pasagerilor (zone de așteptare, toalete, spații pentru mama și copil, zone de informare și relaxare, zone de alimentație publică, etc.) sunt în prezent mult subdimensionate sau chiar absente în structura actuală a terminalului, deci ele trebuie reproiectate și construite în conformitate cu normele aeronautice, dar și ținând seama de principiile din arhitectură privind relația dintre om și spațiul înconjurător. Acest aspect trebuie rezolvat prin întocmirea unui proiect mai cuprinzător care să ia în calcul dezvoltările estimate pe un termen mediu (5 - 10 ani), care apoi să fie etapizat pentru a putea fi finanțat și construit corespunzător cu resursele și necesitățile din momentul deciziei de implementare a fiecărei etape.
Investiția a fost propusă spre finantare in cadrul Programul Operațional Infrastructură Mare - POIM, Obiectivul Specific 2.3 "Creşterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor " iar în data de 23.11.2022 a fost semnat contractul de finanțare.
De asemenea, în data de 24.05.2023 a fost finalizata procedura de achiziție a serviciilor de proiectare și execuție a noului terminal cu Asocierea CONCELEX.
În conformitate cu necesitățile operaționale identificate, cu cadrul strategic în vigoare și cu oportunitățile de finanțare existente, obiectivele proiectului Extindere și modernizare terminal de pasageri la Aeroportul Internațional Maramureș sunt următoarele:
- Creșterea capacității de deservire a pasagerilor pentru traficul intern și internațional, conform volumului și caracteristicilor cererii - 450 pasageri/flux/ora
- Asigurarea condițiilor de siguranță și securitate impuse de reglementările internaționale pentru operarea zborurilor interne și internaționale (Regulamentul UE de punere in aplicare nr. 1998/2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, cerințele ICAO si reglementările naționale în domeniul aviației civile);
- Minimizarea impactului activității aeroportuare asupra mediului, prin includerea măsurilor necesare în cadrul oricărui obiectiv de investiție.
- Construcția și echiparea unui terminal nou de pasageri și modernizarea terminalului existent; Noul terminal se va alipi în partea de Est a terminalului actual, fapt ce presupune demolarea remizei PSI existente. Terminalul existent, modernizat, va deservi pasagerii VIP. Relocarea remizei PSI in partea de vest a terminalului nu face parte din proiect. Aceasta se va finanța integral de către Beneficiar.
- Sistematizarea exterioară, inclusiv amenajarea a 450 de locuri de parcare cu plată;
- Rețeaua exterioară (alimentare cu apă, canalizare menajeră, canalizare pluvială, rețele electrice – curenți tari, curenți slabi);
- Instalare transformatoare noi în cadrul uzinei electrice existente
Construire remiza PSI și drum perimetral
Investiția a fost propusă spre finanțare în cadrul Programul Operațional Infrastructură Mare - POIM, Obiectivul Specific 2.3 "Creşterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor " iar în data de 26.06.2023 a fost semnat contractul de finanțare.
Prin implementarea proiectului vor fi asigurate atât respectarea cerințelor internaționale și naționale în vigoare în domeniul aviației civile cat și creșterea nivelului de operare în condiții de siguranță și securitate a zborurilor, pasagerilor si a bagajelor pe/de pe aeroport.
În noile condiții de modernizare a aeroportului și creșterii traficului aerian și a volumului general de lucru aerian, Aeroportul Internațional Maramureș nu mai are capacitatea de a asigura securitatea împotriva incendiilor, raportat la normele impuse de comunitatea europeană și în contextul noilor situații (schimbări climatice care pot presupune apariția unor accidente la sol și efectele nocive -în special, riscul aprinderii materialelor inflamabile- ale temperaturilor mari asupra fânețelor și pădurii aflate în imediata apropiere a aeroportului etc.), astfel, impunându-se de urgență sporirea capabilității de a răspunde în caz de urgență, inclusiv în scenarii de catastrofă sau atac terorist.
Construcțiile existente aferente aeroportului asigură doar parțial îndeplinirea cerințelor fundamentale de calitate, iar unele dintre ele nu mai pot respecta cerințele fundamentale de calitate.
- rezistența și stabilitate;
- securitatea la incendiu;
- igienă, sănătate și protecția mediului;
- siguranță și accesibilitate în exploatare;
- protecția la zgomot;
- economie de energie și izolare termică;
- utilizare sustenabilă a resurselor naturale.
Se propune construcția unei clădiri echipată și dotată corespunzător, care va asigura în condiții optime gararea și întreținerea autospecialelor de intervenție în caz de incendiu cât și celelalte echipamente și utilaje pentru siguranță și securitate.
Prin amplasamentul ales se asigură intervenția rapidă pe platformă, calea de rulare și pista în timpi minimi de intervenție, conform reglementărilor specifice și se poate supraveghea direct pista de aterizare.
Construcția va îndeplini condiții de calitate privind siguranța structurală, economica de energie, siguranță la foc, mediu, de izolare acustică și de siguranță în exploatare. Destinatie, functiune: acomodarea optima a autovehiculelor de gabarit si inaltime mare.
Destinatia cladirii va fi de remiza PSI, cu spatii amenajate conform functiunii primare, garaj vehicule interventie, permanenta, birou sef formatie, magazie pentru substante de stingere, bucatarie, sala de sedinta, grupuri sanitare, dusuri, vestiare, dormitor, rastel, materiale pentru curatenie si altele.
In cadrul garajului se vor amplasa o serie de dotari specifice care vor delimita spatii secundare strans legate de mentenanta, echipare, intretinere.
Amplasarea remizei PSI permite obtinerea celor mai scurti timpi de interventie, astfel pozitionata in aceasta zona raportata la constructiile deja existente.
Pentru prima interventie care trebuie acordata pasagerilor, administratorii aerodromurilor trebuie să asigure ambulantele si serviciile medicale prevazute pentru transportul victimelor si primul ajutor acordat acestora in urma unui accident sau incident aviatic. Ambulantele vor fi deservite cu personal specializat in acordarea primului ajutor si efectuarea cu succes a unei trieri primare a victimelor. Amplasamentul remizei PSI a fost ales astfel incat aceasta să aiba acces direct la pista iar vechiculele SSI sa aiba de efectuat cat mai putine viraje. In plus, amplasamentul este ales astfel incat distantele care trebuie parcurse de catre vehicule pentru a atinge zonele de pista care trebuiescdeservite sa fie cat mai scurte.
Remiza PSI contine o unitate autonoma de salvare si stingerea incediilor, dotata cu instalatii necesare pentru adapostirea vehiculelor, personalului si serviciilor operationale care sunt necesare pentru a permite, o interventie imediata si eficace in caz de urgenta
Remiza PSI cuprinde:
- un garaj adecvat pentru vehicule si pentru operatiunile mici de intretinere -spatiu pentru administrarea si adapostirea personalului care asigura functionarea si conducereavehiculelor
- dispozitive de comunicatie si de alerta care să asigure o desfasurare imediata si eficace avehiculelor in caz de urgenta
- mijloace de depozitare si sustinere tehnica adecvata pentru protejarea si intretinerea tehnicii si rezervei de substante de stingere conservare in fiecare post.
Construire terminal cargo la Aeroportul Internațional Maramureș
- în funcție de cererile pieții, va fi necesară înființarea și construirea terminalului cargo, într-o locație adecvată și dimensionată ținând cont de previziuni pe termen mediu
4. Viziunea generală a autorității tutelare
Scopul principal al autorității tutelare este asigurarea serviciilor aeroportuare şi a infrastructurii specifice, necesare desfășurării tuturor activităților legate de transportul aerian în condiţii de siguranță, calitate, performanță şi eficiență economică, care să permită modernizarea, dezvoltarea durabilă şi sustenabilă a regiei, armonizate cu protejarea mediului înconjurător.
Așteptările autorității publice tutelare, pe un orizont de timp cel puțin egal cu perioada mandatului consiliului de administrație sunt acelea de a aduce în regim de profitabilitate regia autonomă printr-un plan de administrare corelat cu politica de dezvoltare a capacității aeroportuare, a serviciilor conexe, a creșterii numărului de pasageri, a creșterii numărului de operatori și a frecvenței de operare a acestora.
Planul de investiții trebuie elaborat pentru perioada 2023-2026, în baza unei strategii clare pe termen mediu și lung și trebuie dus la îndeplinire la termenele stabilite, dezideratele principale fiind implementarea până la finele anului 2023 a unor noi proiecte de investiții, respectiv extinderea/construcția unui nou terminal pentru pasageri, construcția unui terminal cargo, construcția de noi parcări. Autoritatea publica tutelara se așteaptă ca acest plan să fie elaborat în baza unei fundamentări tehnico-economice a investițiilor, care să evidențieze rentabilitatea investiției și profitul potențial pentru regie. Având la bază estimări de piață rezonabile ale costului de capital și ale beneficiilor viitoare, toate proiectele de investiții trebuie să aibă o valoare actualizată netă pozitivă. De asemenea, trebuie elaborat un sistem de evaluare post - investiții. Aceste documente vor permite Consiliului de administrație şi autorității tutelare să evalueze situația investițiilor pe fiecare etapă investițională şi dacă s-au obținut beneficiile preconizate prin cheltuielile de capital și/sau investiții noi.
Dezideratele autorității publice tutelare cu privire la comunicarea cu organele de administrare și conducere ale Regiei Autonome „Aeroportul Internațional Maramureș” sunt cele care derivă din actele normative în vigoare, respectiv:
- cu privire la informațiile dorite de autoritatea publică tutelara și frecvența raportării acestora, dezideratul autorității tutelare este acela de instituire la nivelul regiei autonome a unor reglementări proprii, clare și ferme de raportare (la autoritate) și de transparență. Autoritatea tutelară se așteaptă să primească informări periodice și continue cu privire la toate evenimentele importante ale regiei. Aceste reglementări se vor referi cel puțin la raportul semestrial al consiliului de administrație privind activitatea regiei autonome, care se va prezenta autorității publice tutelare și la raportarea lunară către autoritatea publică tutelară a modului de îndeplinire a indicatorilor de performanță financiari și nefinanciari, anexa la contractul de mandat, (precum și alte date și informații de interes pentru autoritatea publică tutelară, la solicitarea acesteia).
- cu privire la orice deviere de la indicatorii de performanta stabiliți prin contractele de mandat ale organelor de conducere, dezideratul este că aceasta trebuie notificată autorității publice tutelare în cel mai scurt timp posibil, respectiv de îndată ce organele de administrare și conducere ale Regiei Autonome „Aeroportul Internațional Maramureș" determină ca o astfel de deviere este foarte probabilă.
Autoritatea tutelară se așteaptă ca Regia Autonoma „Aeroportul Internațional Maramureş” să asigure un trafic fluent de pasageri și de marfă și să se constituie într-un factor de încredere pentru toți partenerii săi: pasagerii, companiile aeriene și de handling la sol, și alte părți interesate, prin creșterea continuă a calității serviciilor prestate, a câștigurilor și protejarea resurselor și a mediului.
Siguranța aeronautică este unul din cele mai prioritare deziderate ale autorității, aceasta fiind decisă să solicite îmbunătățirea în mod continuu a proceselor, strategiilor și managementului regiei autonome, pentru a ne conforma standardelor internaționale în domeniu și pentru a desfășura întreaga activitate aeronautică la un înalt nivel de siguranță. Autoritatea tutelară își propune ca siguranța aeronautică să devină o competență a colectivului de salariați , aceștia trebuind să devină conștienți că fiecare este responsabil pentru ca activitatea proprie să se desfășoare într-o manieră sigură.
Principalul deziderat al autorității este mentinerea conditiilor mentionate în Certificatul de aerodrom în conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr. 139/2014.
Dezideratele autorității publice tutelare cu privire la calitatea și siguranța serviciilor prestate de regie sunt în spiritul demersurilor pentru conformitatea cu reglementările/cerințele legale în vigoare aplicabile și alinierea la prevederile Directivelor Europene în materie de prestații aeroportuare.
5. Etică, integritate și guvernanță corporativă
În materia eticii, integrității și a guvernanței corporative, administratorii au următoarele competențe și obligații:
- de elaborare a Codului de etică, de respectare a acestuia, atât de membrii consiliului, cât și de angajații regiei.
- de denunțare a conflictelor de interese, definite conform legislație în vigoare și conform reglementărilor interne ale regiei.
- de tratare cu discreție a informațiilor cu caracter confidențial, astfel încât regia, respectiv autoritatea publică tutelară să nu fie prejudecați ca urmare a comportamentului neprofesionist și indiscret al administratorului/administratorilor.
Dezideratul autorității publice tutelare în domeniul eticii este acela al creării unui sistem de control și monitorizare permanentă de către consiliul de administrație a modului în care se respectă codul de etică la nivelul regiei autonome.
De asemenea, un deziderat important al autorității tutelare îl reprezintă perfecționarea standardelor de etică și integritate și de audit din Codul de control intern managerial al regiei.
6. Domeniul de activitate al Regiei Autonome „Aeroportul Internațional Maramureș”
(1) Domeniul principal de activitate în care regia îşi va desfăşura activitatea este:
522 Activităţi anexe pentru transporturi
(2) Activitatea principală a regiei constă în:
5223 Activităţi de servicii anexe transporturilor aeriene
(3) Activitatea secundară a regiei constă în:
Activităţi secundare conform CAEN rev. 2:
4939 – Alte transporturi terestre de călători n.c.a.;
4719 – Comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse nealimentare;
4762 – Comerţ cu amănuntul al ziarelor şi articolelor de papetărie
5110 – Transporturi aeriene de pasageri;
5121 – Transporturi aeriene de marfă;
7490 – alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.ca.
8299 - Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi, n.c.a.
Aceste activităţi se realizează prin efectuarea de prestaţii, servicii, lucrări de exploatare, întreţinere, reparare, dezvoltare şi modernizare a bunurilor din patrimoniul său, aflate în proprietate sau în administrare, în vederea asigurării condiţiilor pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor în trafic naţional şi/sau internaţional, asigurarea serviciilor aeroportuare pentru tranzitul de persoane și mărfuri, precum şi servicii de interes public naţional.
În vederea prestării activităţilor principale, regia, în calitate de operator de aerodrom, se asigură că aerodromul, echipamentele de aerodrom şi operarea aerodromului respectă cerinţele esenţiale privind aerodromurile, conform prevederilor Regulamentului CE 216/2008 şi a Normelor comune în domeniul aviaţiei civile.
Conformarea cu aceste cerinţe este demonstrată de către regie prin certificatul de aerodrom. Certificatul şi certificarea modificărilor aduse certificatului respectiv se eliberează atunci când regia a demonstrat că aerodromul respectă baza certificării de aerodrom (specificaţiile de certificare aplicabile aerodromului) şi că aerodromul nu prezintă trăsături sau caracteristici care să îi afecteze siguranţa în operare. Certificatul se referă la aerodrom, la operarea acestuia şi la echipamentele de siguranţă ale acestuia.
Activităţile principale ale regiei presupun şi monitorizarea activităţilor şi evenimentelor care pot provoca riscuri inacceptabile pentru siguranţa aviaţiei în vecinătatea aerodromului. În limita competenţelor sale, regia adoptă măsurile de atenuare corespunzătoare.
Cadrul legal care reglementează activitatea regiei autonome
- H.G. nr. 125/1992 privind înființarea regiilor autonome ale aeroporturilor din România;
- H.G. nr. 398/1997 privind trecerea unor regii autonome aeroportuare cu specific deosebit de sub autoritatea Ministerului Transporturilor sub autoritatea consiliilor judeţene; - O.U.G. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobat prin Legea nr. 111/2016;
- Regulamentului (UE) nr. 139 din 12 februarie 2014 al Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei (EASA) privind amenajarea şi autorizarea aeroporturilor, adoptat în temeiul Regulamentului nr. 216/2008 al Parlamentului European;
- H.G. nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional;
- Orientările comunitare privind finanţarea aeroporturilor şi ajutorul la înfiinţare pentru companiile aeriene cu plecare de pe aeroporturi regionale;
- O.U.G. nr. 61 din 29 iunie 2011 pentru reglementarea unor măsuri privind finanţarea regiilor autonome aeroportuare cu specific deosebit, de interes local;
- H.G. nr. 455 din 4 mai 2011 privind tarifele de aeroport;
- H.G. nr. 722/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativa a întreprinderilor publice.
7. Obiectivele specifice ale regiei:
Obiective pe termen scurt
- Construirea unui terminal nou de pasageri este următoarea investiție planificată în vederea îmbunătățirii serviciilor oferite.
- Mentinerea conditiilor Certificatului de aerodrom.
Obiective pe termen mediu
- Creșterea numărului de aeronave deservite.
- Creșterea numărului de pasageri.
Obiective pe termen lung
Realizarea unui nou terminal ar asigura indeplinirea tuturor conditiilor de siguranță si securitate pentru traficul actual si viitor de pasageri si marfa.
Investițiile realizate la Aeroportul International Maramureș, atât cele realizate până în anul 2023 cat si cele care vor urma, vor conduce la o creștere a numărului de curse si a numărului de pasageri. Aceste modernizări vor conduce la o dezvoltare semnificativa a turismului în județul Maramureş cu turiști străini (curse regulate internaționale si curse charter) şi turiști români (curse interne). De asemenea, interesul arătat de diferiți investitori pentru curse cargo va aduce venituri crescute aeroportului. Investițiile bazate pe curse cargo şi dezvoltarea turismului vor conduce la creșteri semnificative a veniturilor populației din județele Maramures, Sălaj, Bistrița Năsăud şi Satu Mare, venituri care vor permite zboruri interne regulate către alte orașe din Romania şi vor convinge companiile aeriene tip low-cost să stabilească curse interne regulate. Creșterea numărului de zboruri şi a numărului de pasageri in aceste condiții este foarte greu de cuantificat, asa incat pentru previziunile financiare am recurs la creșteri prudente.
Asigurarea serviciilor şi infrastructurii necesare operării aeronavelor, procesării pasagerilor şi bunurilor, respectând normele în domeniile siguranţei şi securităţii aeronautice, calităţii serviciilor şi protecţiei mediului, stabilite prin reglementări în domeniul aviaţiei civile.
Dezvoltarea pe baza extinderii şi modernizării permanente a zonelor operaţionale şi publice, precum şi diversificarea serviciilor aeroportuare şi conexe, pe baze legale, planificate şi aprobate.
Dezvoltarea business-ului aeroportuar şi promovarea imaginii regiei, prin asigurarea realizării activităţilor economico-financiare, comerciale şi de marketing specifice, în condiţii de regularitate, eficacitate, economicitate şi eficienţă.
Asigurarea pentru salariaţi a resurselor necesare desfăşurării tuturor activităţilor, a unui mediu de lucru motivant, etic şi de dezvoltare permanentă a competenţelor, orientat spre performanţă, respectând normele de securitate şi sănătate în muncă.
Asigurarea continuităţii activităţii organizaţiei prin protejarea acesteia, colaborarea şi coordonarea cu instituţiile statului, stabilind normele specifice legale locale, obligatorii pentru toate entităţile care îşi desfăşoară activităţile în perimetrul aerodromului.
În vederea implementării obiectivelor se vor lua măsuri pentru identificarea surselor de finanțare necesare acoperirii cheltuielilor de dezvoltare.
8. Conducerea Regiei
Regia este administrată de un consiliu de administraţie, format din 7 persoane, după cum urmează:
- un reprezentant din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, licenţiat în ştiinţe economice sau juridice şi cu experienţă în domeniul economic, contabilitate, de audit, financiar sau juridic de cel puţin 5 ani de la data obţinerii diplomei de studii superioare;
- un reprezentant al autorităţii publice tutelare, cu experienţă de cel puţin 5 ani în domeniul de activitate al regiei autonome şi/sau în activitatea de administrare de societăţi ori regii autonome;
- 5 persoane cu experienţă în administrarea sau managementul unor regii autonome sau societăţi, inclusiv societăţi din sectorul privat. Aceste persoane nu pot fi funcţionari publici sau alte categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare sau al altor instituţii publice.
DIRECTORUL GENERAL asigură conducerea executivă a Aeroportului Internaţional Maramureș.
Atributii generale
Directorul General are obligaţia de a îndeplini în solidar cu ceilalţi directori din conducerea executiva, elaborarea şi prezentarea spre aprobare, în termen de 90 de zile de la data numirii conducerii executive, a planului de management, care include strategia de conducere pe durata mandatului pentru atingerea obiectivelor şi criteriilor de performanţă stabilite prin contractele de mandat. Acestea vor fi stabilite ulterior aprobării de către Consiliul Județean Maramureș a planului de administrare.
Asigură cunoașterea și aplicarea reglementărilor Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale potrivit anexelor la Convenţia de la Chicago, Comisiei Europene şi Consiliului Internaţional al Aeroporturilor (ACI) privind aviaţia civilă internaţională, precum şi a celorlalte reglementări interne şi internaţionale în domeniul activităţii aeroportuare;
Raspunde pentru planificarea activitatilor, organizarea si coordonarea personalului subordonat, conduce, verifică şi răspunde de întreaga activitate desfăşurată în cadrul Regiei Autonome Aeroportul International Maramures;
Reprezinta regia in raport cu tertii si in justitie si semneaza actele ce o angajeaza fata de acestia pe baza si in limitele imputernicirilor date de Consiliul de Administratie si ale celor conferite de legislatia in vigoare si Actul Constitutiv;
Avizeaza si supune spre aprobarea Consiliului de Administratie studii, cercetari, sinteze referitoare la dezvoltarea, modernizarea si optimizarea activitatii aeroportuare precum si asupra impactului acesteia in zona de influenta a aeroportului, in conformitate cu obiectivele de activitate ale directiilor/compartimentelor/birourilor din subordine.;
Urmareste, verifica si raspunde de modul in care se respecta si se aplica prevederile reglementarilor interne si internationale privind activitatea aeroportuara de catre directiile/compartimentele/birourile din subordinea sa;
Urmareste, verifica si raspunde de modul in care intreg personalul din subordinea sa respecta disciplina muncii si desfasurarea activitatii aeroportuare incredintate, atributiile de serviciu si alte prevederei legale;
Identifica si propune spre aprobare masuri privind diversificarea serviciilor, in cadrul obiectului sau de activitate, in scopul cresterii veniturilor si al satisfacerii cerintelor activitatii aeroportuare;
Raspunde pentru identificarea si includerea in proiectul de buget de venitrui si cheltuieli a cheltuielilor necesare realizarii activitatiilor angajate in planul de management
Elaboreaza impreuna cu ceilalti directori propuneri referitoare la programul de dezvoltare si modernizare a regiei in vederea asigurarii de surse de finantare in conditiile legii;
Urmareste si verifica respectarea conditiilor legale privind organizarea si sustinerea licitatiilor sau concursurilor de oferta in vederea incheierii contractelor comerciale, de prestari servicii, inchireri, asocieri, achizitii, concesiuni sau subconcesiuni conform cu obiectele de activitate ale directiilor din subordinea sa sau cu competentele acordate;
Avizeaza si propune spre aprobare Consilului de Administratie masuri privind identificarea potentialelor surse de venituri, aplicabile la regie si exploatarea acestora, in vederea eficientizarii activitatilor pe care le are in subordine;
Cunoaste si aplica legislatia specifica activitatilor pe care le desfasoara;
Cunoaste si respecta cerintele Sistemului de Management Integrat de catre toate functiile din directiile/compartimentele/birourile aflate in subordine;
Raspunde de stabilirea, elaborarea si editarea documentelor (manual, regulamente, proceduri, instructiuni de lucru si/sau norme tehnice, etc) care, prin lipsa lor, ar putea conduce la abateri referitoare la calitatea serviciilor prestate sau la probleme de siguranta/securitate aeroportuara;
Respecta prevederile legale referitoare la prevenirea actelor de coruptie si acorda sprijin comisiei special constituite, pentru masuri specifice referitoare la intreg personalul din subordine;
Stabileste obiective pentru personalul din subordine, inclusiv in domeniul calitatii, mediului, sanatatii si securitatii in munca, a sigurantei si securitatii aeroportuare si verifica indeplinirea lor;
Analizeaza periodic starea si practica disciplinara in cadrul directiilor /compartimentelor /birourilor subordonate și ia măsurile necesare pentru menținerea acesteia la nivelul și cerințele impuse;
Se preocupa permanent de formarea profesionala a subordonatilor, urmarind evolutia acestora si folosirea lor in raport cu aptitudinile, calitatile si performantele obtinute;
Raspunde de obtinerea tuturor autorizatiilor si avizelor aferente activitatilor AIBM;
Propune Consilului de Administratie masuri de recompensare sau sanctionare a directorilor.
Coordonează activitatea de colaborare între instituţiile/entitatile participante la activitatea operaţională aeroportuară: R.A. Aeroportul Internaţional Maramures, S.R.I. - Structura A.T.- A.D., Poliţia de Frontieră, Poliţia T.A., Vama, Societatea de Pază, ROMATSA, Companiile aeriene, agentii de handlingetc.;
Coordoneaza dezvoltarea, implementarea si mentinerea Sistemului de Management al Siguranţei – SMS si a Sistemului de Management al Securitatii – SeMS, pe aeroport;
Face propuneri Consiliului de Administratie pentru stabilirea nivelurilor de risc, a măsurilor necesare pentru diminuarea riscurilor şi aducerea acestora în zona riscurilor acceptate;
Urmăreşte respectarea calendarului de implementare a planului de activitati stabilit de Consiliului de Administratie;
Urmăreşte implementarea în cadrul serviciului operaţional a standardelor şi recomandărilor prevăzute în documentele Organizaţiei Internaţională a Aviaţiei Civile (ICAO)
Constituie un Comitet de Siguranţă al Aeroportului şi desemnează un manager de siguranţă, care să urmărească implementarea Sistemului de Management al Siguranţei pe aeroport;
Constituie un Comitet de Securitate al Aeroportului şi desemnează un Responsabil cu Securitatea, care să urmărească implementarea Sistemului de Management al Securitatii pe aeroport;
Va efectua demersuri pentru implementarea Sistemului de Management al Calităţii în domeniul serviciilor aeroportuare în mandatul său;
Sesizează autorităţile implicate în securitatea aeroportuară, operatorii aerieni şi alte entitati care isi desfasoara activitatea in cadrul AIBM asupra deficienţelor constatate in implementarea măsurilor de securitate aeroportuara stabilite prin Programul de Securitate Aeroportuara, recomandă actiuni corective si urmareste implementarea acestora;
Informeaza presedintele Consilului de Administratie asupra oricărui eveniment care ar afecta activitatea de aviaţie civilă pe aeroport;
Este obligat să raporteze Consiliului de Administratie orice eveniment sau neconformitate care a afectat sau poate afecta desfăşurarea în siguranţă şi securitate a activităţilor de aviaţie civilă, în conformitate cu prevederile procedurii interne de raportare şi a Reglementărilor Aeronautice Civile Române - Regulile Aerului (RACR - REA);
Asigură coordonarea întregii activităţi desfăşurate pe Aeroport, în calitate de autoritate aeroportuară, conform normelor şi instrucţiunilor în vigoare. Totodată, stabileşte norme, reglementări specifice activităţii şi conduitei din perimetrul aeroportuar propriu, obligatorii pentru agenţii economici şi pentru persoanele fizice;
Organizează activitatea de management din structura regiei autonome, inclusiv dezvoltarea aplicării informaticii, în vederea asigurării rapide, computerizate, a informaţiilor necesare luării deciziilor tehnico - economice şi organizatorice;
Raspunde in scris, pentru urmatoarea sedinta de consiliu de administratie, la orice solicitare a vreunui administrator cu privire la activitatea pe care o desfasoara.
Atribuții specifice
În conformitate cu prevederile Programului de securitate aeronautică al Aeroportului Internaţional Maramureș, în situaţii de criză sau necesitate Directorul General este Preşedintele Comitetului de Securitate al forţelor şi mijloacelor de pază, apărare şi securitate dislocate la aeroport, răspunzând de apărarea acestuia împotriva actelor ilicite sau diminuarea efectelor calamităţilor naturale.
În conformitate cu prevederile ADR.OR.D.015 (a) (Acronimele cerinţelor pentru organizaţie) din Regulamentul (CE) nr. 139/2014, Directorul General este Managerul responsabil pentru realizarea măsurilor stabilite pentru solicitarea, obţinerea şi menţinerea de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română a certificatului de funcţionare pentru Aeroportul Internaţional MARAMURES.
În conformitate cu prevederile AMC1 ADR.OR.D.015 (a) (Mijloacele acceptabile de conformitate) din Regulamentul (CE) nr. 139/2014, responsabilităţile, atribuţiunile şi competenţele principale ale Managerului responsabil sunt următoarele:
A. Responsabilităţi — Managerul responsabil:
- se asigură că toate resursele necesare sunt disponibile pentru a opera aerodromul în conformitate cu cerinţele aplicabile şi manualul de aerodrom;
- se asigură că în cazul în care există o reducere a nivelului de resurse sau circumstanţe anormale care pot afecta siguranţa, aplică reducerea necesară a nivelului operaţiunilor de aerodrom;
- la propunerea Directorului Siguranţă stabileşte politica de siguranţă a aerodromului;
- asigură conformitatea cu cerinţele aplicabile în cauză, baza de certificare şi sistemul de management al siguranţei al organizaţiei, precum şi sistemul de management al cu privire la datele aeronautice şi activităţi de informare aeronautice;
- răspunde final pentru soluţionarea tuturor problemelor legate de siguranţă;
- stabileşte şi menţine abilitatea organizaţiei de a învăţa din analiza datelor colectate prin intermediul sistemului său de raportare cu privire la siguranţă.
- deţine atribuţii şi responsabilităţi pentru managementul siguranţei pe Aeroportul Maramureș;
- alocă resurse adecvate pentru proiectarea, implementarea şi administrarea unui sistem de management al siguranţei;
- în cadrul operaţiunilor îşi asumă rolul de a aplica angajamentele din politica de siguranţă şi cerinţele sistemului de management al siguranţei;
- se asigură că şefii de compartimente şi responsabilii desemnaţi pentru realizarea conversiei certificatului de funcţionare al aeroportului sunt conştienţi de cerinţele de siguranţă, au trasate responsabilităţi privind cerinţele de siguranţă corespunzătoare postului şi îşi realizează atribuţiile în termenii şi condiţiile stabilite de Regulamentul (UE) nr. 139/2014 şi de reglementările aeronautice în vigoare;
- asigură necesarul de echipamente adecvate funcţionării în siguranţă a Aeroportului Internaţional Maramureș;
- asigură personal suficient şi competent, adecvat instruit, care să asigure desfăşurarea în siguranţă a activităţilor operaţionale pe aeroport;
- asigură legături adecvate între diverşi parteneri (Ministerul Transporturilor, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Ministerul Apărării, SMURD, etc.) pentru operarea eficientă şi în siguranţă a aeronavelor pe Aeroportul Internaţional Maramureș
Alte atribuții specifice:
Angajeaza si concediaza, in conditiile legii si limitele prevazute in mandat personalul din cadrul Regiei;
Numeste si revoca personalul cu functii de conducere, cu exceptia celor cu contract de mandat;
Propune Consiliului de Administratie revocarea unui director, angajat pe baza de contract de mandat, fundamentandu-si corect si complet propunerea;
Asigura realizarea activitatilor de inspectie, verificare, coordonare si control a intregii activitati aeroportuare, atat pentru activitatea proprie, cat si a celorlalti agenti economici prestatori de servicii si a companiilor aeriene;
Asigură conducerea executivă a Regiei;
Exercită orice atribuții ce îi revin din hotărârile Consiliului de Administrație, din recomandările comitetelor constituite, precum și din prevederile legale;
Prezintă trimestrial, sau ori de cate ori se solicita, Consiliului de Administratie ori vreunui administrator, situatia economico-financiara a Regiei, stadiul realizarii indicatorilor, obiectivelor si criteriilor de performanta, masurile luate in vederea indeplinirii activitatilor prevazute in planul de management avizat de CA , a planului de activitati asumat de CA si alte documentatii solicitate, precum si masurile luate in cazul neindeplinirii acestora;
În vederea realizării conducerii activitatii, Directorul General va coopera cu oricare dintre membrii Consiliului de Administratie, cu personalul regiei precum si cu consultantii externi/interni ai acesteia si va respecta procedurile si reglementarile interne ale Regiei;
Prezinta Consiliului de Administratie propuneri privind solicitarea de alocatii bugetare pentru a fi aprobate de organele competente;
Prezentul mandat al Directorului General se completeaza cu atributiile delegate de catre Consiliul de Administratie;
Directorul General poate stabili competente decizionale la nivelul personalului regiei in limita mandatului acordat si dispozitiilor legale incidente;
Colaboreaza la elaborarea si implementarea proiectelor privind dezvoltarea si modernizarea infrastructurii, in concordanta cu standardele interne si internationale din domeniul transporturilor aeriene;
Analizeaza, avizeaza si inainteaza Consilului de Administratie propunerile pentru realizarea unor investitii in perimetrul aeroportului, din punct de vedere operational si al influentelor asupra sigurantei aeroportuare;
Urmareste respectarea regimului de obstacolare conform avizelor eliberate de AACR pentru constructiile din zona aeroportului;
Avizeaza obiectivele si politica in domeniul sigurantei aeronautice si stabileste strategii pentru implementarea acesteia;
Dispune masurile necesare pentru mentinerea conditiilor de autorizare a activitatilor desfasurate de RA AIBM in domeniul operational;
Avizeaza si aproba fisele de post pentru tot personalul din subordine, in conformitate cu prevederile procedurilor interne si reglementarile aplicabile;
Avizeaza proiectele de reglementari, norme si proceduri inaintate de directiile/compartimentele /birourile a caror activitate are impact direct asupra sigurantei aeronautice, precum si reviziile acestor documente, in concordanta cu reglementarile nationale, cu standardele si practicile recomandate de ICAO sau alte organisme internationale din domeniul aviatiei civile si de proceduri si alte reglementari interne in vigoare, pentru realizarea unui nivel ridicat de siguranta pe aerodrom;
Analizeaza actele de constatare si concluziile rezultate in urma verificarilor/auditurilor efectuate in domeniul sigurantei/securitatii aeronautice, financiar, operational, de catre institutiile abilitate ori experti inrterni/externi si dispune actiuni corective pentru directiile/compartimentele/ birourilor RA AIMM sau partenerii vizati, in conformitate cu cadrul legal aplicabil;
Asigura, impune si verifica respectarea disciplinei procedurale in desfasurarea activitatilor aeroportuare cu caracter operational si a celorlalte prevederi legale, de catre personalul implicat in aceste activitati si propune Consilului de Administratie sanctionarea in consecinta a abaterilor constatate;
Raspunde de organizarea si desfasurarea actiunilor de cautare, salvare si interventie in situatii deosebite, prevenire si stingere a incendiilor in incinta aeroportului si la aeronave si interventia la dezastre si calamitati;
Raspunde de asigurarea informarii si instruirii intregului personal din cadrul regiei pentru cunoasterea si respectarea regulilor si a masurilor de aparare impotriva incendiilor si desfasurarea de activitati de pregatire profesionala prin aplicatii practice si exercitii tematice;
Supravegheaza modul de aplicare a normelor, dispozitiilor, instructiunilor si masurilor care privesc apararea impotriva incendiilor, luand sau propunand masuri atunci cand situatia o impune;
Asigura aplicarea masurilor de prevenire si combatere a poluarii accidentale asupra mediului survenite pe platforma AIMM si respecta normele legale in acest domeniu;
Urmareste si verifica ca elaborarea documentelor necesare fundamentarii cheltuielilor de administrare si de exploatare, in vederea stabilirii de tarife pentru prestatiile efectuate conform obiectului de activitate a serviciilor din subordine, sa respecte conditiile legale -interne si internationale;
Avizeaza si semneaza contractele de prestari servicii, asistenta tehnica, consultanta, achizitii publice;
Reprezinta si colaboreaza cu societatile comerciale sau alti colaboratori din tara si strainatate cu care regia stabileste relatii in vederea realizarii obiectului sau de activitate;
Asigura, impune si verifica repartizarea rapoartelor de neconformitate si a cererilor de actiuni corective si/sau preventive, catre directiile/ compartimentele/birourile din subordinea sa si solutionarea lor in timp util;
Raspunde de modul de utilizare al fondurilor alocate pentru indeplinirea obiectului sau de activitate, in conformitate cu prevederile legale;
DIRECTORUL DEZVOLTARE
Atribuții generale
Directorul dezvoltare se află în subordinea directorului general și are obligaţia, împreună cu acesta, de a elabora şi prezenta spre aprobare, în termen de 90 de zile de la data numirii, a planului de management, care include strategia de conducere pe durata mandatului pentru atingerea obiectivelor şi criteriilor de performanţă stabilite prin contractele de mandat.
Directorul dezvoltare are următoarele atribuții:
Răspunde de planificarea, organizarea, coordonarea şi supravegherea desfăşurării activităţilor serviciilor și compartimentelor din subordine, asigurarea cadrului procedural şi a condiţiilor adecvate pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu, în limita drepturilor stabilite prin prevederile administrative ale regiei şi în limita competenţelor stabilite de directorul general;
Răspunde de elaborarea şi implementarea strategiei, activităţilor şi funcţiilor de marketing şi vânzari si de realizarea unei baze de date de marketing;
Răspunde de coordonarea strategiilor, activităţilor şi funcţiilor de marketing şi vânzări;
Răspunde de managementul şi analiza evoluţiei vânzărilor serviciilor aviatice şi non- aviatice;
Propune politici de preţuri pentru serviciile aeroportului;
Răspunde de coordonarea întocmirii de analize/ rapoarte periodice referitoare la evoluţia pieţei de transport aerian din România, cercetări pe piaţă şi interviuri cu companiile şi investitorii din zona aeroportului;
Răspunde de coordonarea activităţii de încheiere a contractelor comerciale în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
Răspunde de coordonarea, participarea la negocierea şi încheierea contractelor cu diverşi agenţi economici şi operatori aerieni;
Răspunde de coordonarea elaborării unor cercetări de piaţă şi participarea la analizarea şi interpretarea rezultatelor obţinute;
Răspunde de coordonarea iniţierii campaniilor de promovare a imaginii, serviciilor şi facilităţilor oferite de regie;
Răspunde de coordonarea sau, după caz, participarea la elaborarea planurilor de organizare şi desfăşurare a activităţilor de protocol şi imagine, respectiv a materialelor de promovare;
Întocmeşte programul anual al achiziţiilor publice;
Va coordona, analiza, verifica și monitoriza, în calitate de manager de proiect, toate investițiile viitoare ale regiei din fonduri europene, inclusiv documentațiile aferente cererilor de finanțare ce urmează a fi depuse;
Va întreprinde toate demersurile necesare pentru atragerea unor companii aeriene care să opereze zboruri regulate externe de pe Aeroportul Internațional Maramureș și va informa periodic directorul general, Consiliul de Administrație și Consiliul Județean Maramureș despre stadiul negocierilor cu acestea.
Concluzii
Scrisoarea de așteptări descrie performanțele așteptate de la conducerea executivă a Regiei Autonome, precum și obiectivele avute în vedere de autoritatea publică tutelară pentru o perioada de 4 ani.
Obiectivele și criteriile de performanță ale directorilor vor constitui anexe la contractul de mandat și vor cuprinde următoarele:
OBIECTIVE
Anii 2023 – 2026
Evoluția volumului de activitate din activitatea de exploatare:
- Creșterea cifrei de afaceri
- Creșterea numărului de mișcări aeronave
- Creșterea numărului de pasageri
- Diminuarea creanțelor restante;
- Diminuarea nivelului arieratelor
Nr. Crt. | Criteriu | UM | Formula de calcul | Prevederi 2023 | Prevederi 2024 | Prevederi 2025 | Prevederi 2026 | Ponderile acordate criteriilor de performanță |
1 | Număr mișcări aeronave | Mișcări | - | 950 | 1050 | 1150 | 1250 | 0,35 |
2 | Productivitatea muncii | Lei/salariat | Cifra de afaceri din venituri proprii/Nr. Mediu de salariați | 153,00 | 163,00 | 173,00 | 183,00 | 0,10 |
3 | Perioada de rambursare a datoriilor restante | zile | Datorii restante x nr. zile restante/cifra de afaceri din venituri proprii | 120 | 120 | 120 | 120 | 0,05 |
4 | Perioada de rambursare a creanțelor restante | zile | Creanțe restante x nr. zile restante/Cifra de afaceri din venituri proprii | 120 | 120 | 120 | 120 | 0,05 |
5 | Cheltuieli curente la 1000 lei venituri totale | lei | Cheltuieli curente (cheltuieli totale - amortizare/venituri totale x1000) | 975,00 | 965,00 | 955,00 | 945,00 | 0,05 |
6 | Număr de pasageri | pers. | 65.000 | 75.000 | 85.000 | 100.000 | 0,25 | |
7 | Venituri proprii | lei | 900.000 | 1.000.000 | 1.100.000 | 1.250.000 | 0,15 |