ULTIMĂ ORĂ
Abrevieri:
S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A – DPMM SA
Autoritatea publicǎ tutelarǎ – APT
Structura acționariatului: Acționariatul unic al SC DPMM SA este Consiliul Județean Maramureș.
Cadru legal
- Ordonanța de Urgențǎ a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativǎ a întreprinderilor publice, cu modificǎrile și completǎrile ulterioare;
- Hotǎrârea Guvernului nr.722/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanța de Urgențǎ a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativǎ a întreprinderilor publice;
- Legea nr.31/1990 privind societǎțile, republicatǎ;
- Ordonanța nr.26 din 21 august 2013 privind întǎrirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitǎțile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritarǎ.
PREZENTAREA SOCIETǍȚII
Înființatǎ în anul 1998 prin reorganizarea vechii Regii Autonome de Drumuri și Poduri, S.C Drumuri – Poduri Maramureș S.A administreazǎ o rețea de drumuri județene de 774,801 Km, pe care sunt construite 128 poduri în lungime totalǎ de 3162 ml.
În prezent S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A având indicativul principal CAEN 4211 – Lucrǎri de construcții a drumurilor și autostrǎzilor își desfǎșoarǎ activitatea în baza Hotărârii Consiliului Județean Maramureș nr.75/2021 privind stabilirea formei de gestiune a serviciului de administrare a domeniului public și privat al județului Maramureș – drumuri județene și rețele rutiere și a Hotărârii Consiliului Județean Maramureș nr.82/2021 privind aprobarea Studiului de oportunitate și a documentației de delegare a gestiunii serviciului de administrare a domeniului public și privat – drumuri județene și rețele rutiere, când s-a încheiat Acordul Cadru de delegarea gestiunii Serviciului de administrare a domeniului public și privat al Județului Maramureș – drumuri județene și rețele rutiere nr.13393/05.07.2021 și a contractelor subsecvente.
S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A are punct de lucru pe întreg cuprinsul județului care prin poziționarea lor fac ca activitatea de construcții și întreținere a drumurilor județene sǎ fie gestionatǎ optim.
a) Rezumatul strategiei guvernamentale si locale
Cadrul strategic privind politica în domeniul transportului durabil în România s-a aliniat (în mare măsură conceptual) politicii europene în materie definite în Cartea Albă a transporturilor (cu actualizările aferente) şi a sprijinit în acţiunile sale obiectivul global de asigurare a durabilităţii sistemului national de transport. Una dintre problemele majore ale României, cu impact negativ semnificativ asupra stării economice și sociale a ţării este absenţa unei reţele satisfăcătoare de transport rutier. La nivel național există mai multe documente strategice de programare care vizează dezvoltarea echilibrată a sistemului naţional de transport care să asigure o infrastructură şi servicii de transport moderne şi durabile, dezvoltarea sustenabilă a economiei şi îmbunătăţirea calităţii vieţii, cum ar fi:
- Programul de Guvernare pentru perioada 2021-2024
Obiectivul general în ceea ce privește siguranța rutieră prevăzut în Strategia Națională de Siguranță Rutieră pentru perioada 2021-2030 vizează o reducere cu 50 % a numărului de decese în accidente rutiere până în 2030 față de 2019, în conformitate cu angajamentul UE.
- Master Planul General de Transport al României și Planul Investițional
Programul acoperă nevoile integrale de dezvoltare a infrastructurii de transport din România și prevede necesitatea realizării a 6.624,1 km de rețea rutieră( autostrăzi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2.900,5 km aferenți rețelei primare și 3.723,6 km aferenți rețelei secundare.
În Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii au fost stabilite obiectivele de conectivitate rutieră care vizează rezolvarea a patru mari probleme ale transportului rutier: timpi mari de întârziere în trafic, media zilnică anuală ridicată (MZA), accesibilitatea redusă națională și internațională și rata mare de accidente rutiere.
- Planul Național de Redresare și Reziliență
Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR) este conceput astfel încât să asigure un echilibru optim între prioritățile Uniunii Europene și necesitățile de dezvoltare ale României, în contextul recuperării după criza COVID – 19 care a afectat semnificativ țara, așa cum a afectat întrega Uniune Europeană și întreaga lume.
Astfel, obiectivul general al PNRR al României este dezvoltarea României prin realizarea unor programe și proiecte esențiale, care să sprijine reziliența, nivelul de pregătire pentru situații de criză, capacitatea de adaptare și potențialul de creștere, prin reforme majore și investiții cheie cu fonduri din Mecanismul de Redresare și Reziliență.
Componenta transport sustenabil are ca obiectiv sporirea sustenabilității sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziției verzi și digitale a sectorului.Printre reformele care sprijină investițiile se numără modificări ale reglementărilor pentru a stimula transportul rutier cu emisii zero, a îmbunătăți siguranța rutieră, a promova transportul public curant.
Din punct de vedere geografic, regiunea de Nord-Vest are o bună poziţie strategică de intrare în România dinspre Ungaria, respectiv în exteriorul UE înspre Ucraina şi Moldova, judeţul Maramureş fiind graniţă cu Ucraina pe o lungime de circa 150 km, atât terestră cât şi naturală (râul Tisa pe circa 60 km). Unul dintre obiectivele strategice ale judeţului Maramureş în acest sens îl reprezintă creşterea conectivităţii şi atractivităţii pentru investitori prin proiecte care vizează: construcţia unui pod nou peste râul Tisa în zona Sighetu Marmaţiei, inclusiv infrastructura conexă şi înfiinţarea de noi puncte de trecere româno-ucrainiene.
- Strategia de dezvoltare a județului Maramureș
b) Viziunea autorităţii publice tutelare cu privire la misiunea şi obiectivele întreprinderii publice
Autoritatea publică tutelară se așteaptă ca managementul societății să fie orientat spre respectarea principiilor de management corporativ în vederea dezvoltarii companiei în condiții de profitabilitate, de maximizare a eficienţei şi eficacităţii activitatii, de calitate superioară a lucrarilor si serviciilor realizate, de protectie a mediului si de asigurare a securitatii si sănătății lucrătorilor.
Pentru perioada de referinţă 2023-2027, Judeţul Maramureș, prin Consiliul Judeţean Maramureș, intenționează să rămână singurul acţionar al societăţii. Astfel, politica S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A va fi orientată în susţinerea competitivităţii şi creşterii economice, crearea de locuri de muncă şi dezvoltare durabilă.
Managementul societății trebuie să contribuie la atingerea obiectivului general al companiei, adică la îmbunătăţirea infrastructurii drumurilor judeţene şi comunale, la îndeplinirea obiectivelor societății referitoare la competitivitate și profitabilitate precum și la armonizarea practicilor manageriale şi de administrare cu principiile guvernanţei corporative prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.109/2011.
Viziunea autorității publice tutelare pentru perioada 2023-2027 urmăreşte realizarea si continuarea obiectivelor strategice pe care S.C “Drumuri – Poduri Maramureș ” S.A şi le-a asumat în ultimii ani, reflectând atât valorile societăţii cât şi ţintele generale de performanţă economică.
Obiective strategice ale S.C DPMM SA
SC DPMM SA va continua procesul de modernizare si diversificare a bazei de productie si va avea permanent ca obiective îmbunătățirea eficientei economice, creșterea productivității muncii, a calității lucrărilor executate si serviciilor oferite clienților, urmărindu-se cu precădere extinderea activităţii în domeniul constucțiilor civile, intensificarea activităţii de comerţ cu materiale de constructii, încheierea de contracte pentru executarea de lucrări de drumuri şi poduri precum şi dezvoltarea durabilă a societăţii.
Pentru realizarea misiunii sale, SC DPMM SA își propune următoarele obiective strategice:
Eficienţa economică
- optimizarea permanentă a costurilor de producţie şi de logistică astfel încât atingerea performanţelor dorite şi a nivelului serviciilor cerute de către clienţi să se realizeze cu costuri minime pentru aceştia;
- monitorizarea permanentă a costurilor de operare şi reducerea acestora folosind inovaţia aplicată;
- obţinerea unei marje optimale de profit, care să permită atât dezvoltarea în continuare a societăţii, cât şi stimularea personalului;
- promovarea unei metodologii de stabilire a tarifelor, astfel încât să se asigure autofinanţarea costurilor de exploatare, modernizare şi dezvoltare, conform principiului eficienţei costului şi a calităţii maxime în funcţionare.
Modernizare şi îmbunătăţirea calitativă a lucrărilor realizate si serviciilor prestate
- asigurarea dezvoltării durabile şi creşterea flexibilităţii organizaţiei;
- extinderea ariei de operare şi diversificarea ofertei de servicii către clienţi;
- îmbunătăţirea serviciului din punct de vedere al calităţii prin dezvoltarea şi introducerea de tehnologii noi.
Orientarea către client
- preocuparea permanentă pentru creşterea gradului de încredere al clienţilor şi pentru asigurarea unei transparenţe legate de acţiunile întreprinse;
- îmbunătăţirea calităţii vieţii populaţiei care trăieşte în zona deservită;
- identificarea și analiza continuă pentru anticiparea aşteptărilor colaboratorilor şi clienţilor;
- modul de desfăşurare a interacţiunii cu clienţii pentru a obţine relaţii cât mai bune pe termen lung şi economic avantajoase.
Competenţa profesională
- creşterea eficienţei generale a companiei prin corecta dimensionare, informare şi motivare a personalului societăţii;
- crearea unui mediu favorabil învăţării în societate şi sprijinirea angajaţilor în a-şi dezvolta capacitatea de a folosi tehnici şi proceduri moderne;
- dezvoltarea resurselor umane prin instruirea permanentă şi evaluarea atentă a angajaţilor.
Protecţia mediului
- gestionarea raţională a resurselor naturale;
- eliminarea activităţilor cu impact negativ asupra mediului;
- implementarea eficientă a tehnologiilor moderne conform standardelor europene;
- aplicarea politicilor de administrare durabil pentru monitorizarea resurselor şi evaluarea riscurilor de mediu;
- elaborarea și implementarea politicilor de responsabilități sociale.
Competitivitate
- Politica SC Drumuri - Poduri Maramureş SA este orientată în susţinerea competitivităţii şi creşterii economice, crearea de locuri de muncă şi dezvoltare durabilă. Investiţiile contribuie la creşterea eficienţei generale a societăţii prin corecta dimensionare, informare, motivare a angajaților, prin crearea unui mediu favorabil învăţării în cadrul societăţii şi sprijinirea angajaţilor în a-şi dezvolta capacitatea de a folosi tehnici şi proceduri moderne.
- Dezvoltarea resurselor umane prin instruirea permanentă şi evaluarea atentă a angajaţilor.
Capitalul de cunoștinţe, resursa cheie pentru a deveni competitiv
- selecţia personalului pe criterii de competenţă;
- valorificarea la nivel superior a informaţiei.
Extinderea activităţii
Extinderea ariei de operare în domeniul construcțiilor de drumuri și poduri și diversificarea ofertei față de clienți.
Ţinte de performanţă
În vederea realizării obiectivelor strategice mai sus menționate, Planul de administrare 2023-2027 va include modul de realizare a acestora si de asemenea se va raporta la o serie de criterii de performanţă, exprimate cantitativ, pe baza obligaţiilor asumate prin Contractul de mandat al administratorilor.
Principiile directoare privind administrarea societății în intervalul 2023-2027, obiectivele fundamentale, ţintele de performanţă şi priorităţile strategice prevăzute în Planul de Administrare, se constituie în standarde de performanţă obligatorii pentru membrii consiliului de administraţie a societății, reprezentând parte a politicilor de dezvoltare al SC DPMM SA.
Consiliul de Administraţie al SC DPMM SA
În conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările si completările ulterioare, Adunarea Generala Ordinară a Acţionarilor numește Consiliul de Administraţie al societăţii.
Noul Consiliu de Administraţie va fi compus din 5 membri şi va fi condus de un preşedinte ales de plenul consiliului din rândul membrilor săi.
Atribuţiile Consiliului de Administraţie privind administrarea societăţii sunt cele legate de stabilirea direcţiilor principale de activitate şi dezvoltare a societăţii, obiectivelor pentru directorii societăţii, urmărirea și evaluarea activităţii acestora prin raportarea la prevederile contractelor de mandat, respectiv, a planului de management al acestora.
Consiliul de administraţie este însărcinat cu îndeplinirea tuturor actelor necesare şi utile pentru realizarea obiectului de activitate al societăţii, cu excepția celor rezervate de lege pentru adunarea generală a acţionarilor. Consiliul de administraţie are următoarele competente de bază, care nu pot fi delegate directorilor:
- stabilirea direcţiilor principale de activitate şi de dezvoltare ale societăţii;
- stabilirea politicilor contabile şi a sistemului de control financiar, precum si aprobarea planificării financiare;
- numirea şi revocarea directorilor şi stabilirea remuneraţiei lor;
- supravegherea activităţii directorilor;
- pregatirea raportului anual, organizarea adunării generale a acţionarilor si implementarea hotărârilor acesteia;
- introducerea cererii pentru deschiderea procedurii insolvenţei societăţii, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice si Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale.
c) Încadrarea întreprinderii publice în una dintre următoarele categorii de scopuri ale întreprinderii publice, respectiv comercial, de monopol reglementat sau serviciu public;
S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A este o întreprindere publică ce crează valoare economică și care acționeaza ca o companie cu scop comercial. Compania operează într-o piață concurențială, ceea ce presupune adoptarea de catre consiliul de administrație a unui plan de administrare care să urmărească creșterea competitivității, a profitabilității, îmbunătățirea calității activelor și a indicatorilor de risc.
d) Obligația și angajamentul autorităţii publice tutelare referitor la modalitatea de asigurare a compensaţiilor corespunzătoare sau de plată a obligaţiei de serviciu public – Nu este cazul
e) Aşteptări în ceea ce priveşte politica de dividende/vărsăminte din profitul net aplicabilă întreprinderii publice
Politica de dividende/ vărsăminte din profitul net aplicabilă întreprinderii publice este în concordanțǎ cu prevederile legislative în vigoare cuprinse în Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome şi in alte reglementări legislative aplicabile societăţii.
Potrivit O.G. nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, cu modificările şi completările ulterioare, destinaţiile repartizării profitului sunt:
- rezerve legale;
- alte rezerve reprezentând facilităţi fiscale prevăzute de lege;
- acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi;
- constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi externe;
- alte repartizări prevăzute de lege;
- participarea salariaţilor la profit; societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care s-au angajat şi au stabilit prin bugetele de venituri şi cheltuieli obligaţia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajaţilor lor în relaţie cu acestea, pot acorda aceste drepturi în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, în exerciţiul financiar de referinţă;
- minimum 50% dividende la bugetul local, în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
- profitul nerepartizat pe destinaţiile prevăzute mai sus se repartizează la alte rezerve şi constituie sursa proprie de finanţare.
f) Asteptări privind politica de investiții aplicabilă întreprinderii publice
În ceea ce priveşte aşteptările autorităţii publice tutelare cu privire la politica de investiţii aplicabilă întreprinderii publice, acestea se referă la dezvoltarea şi modernizarea capacităţii tehnice, tehnologice şi de resurse umane ale societăţii, care să permită abordarea unui palier foarte diversificat de clienţi şi categorii de lucrări specifice:
- diversificarea activităţii societăţii în domeniul construcţiilor de drumuri şi poduri şi crearea unei baze materiale şi logistice (utilaje, mijloace de transport, etc.) care să răspundă unor solicitări cât mai diverse din partea clienţilor;
- modernizarea şi retehnologizarea bazelor de producţie existente privitoare la lucrări de drumuri şi poduri, la cea de producţie a mixturilor asfaltice precum şi a celei de emulsie cationica.
g) Dezideratele autorităţii publice tutelare şi ale acţionarilor cu privire la comunicarea cu organele de administrare şi conducere ale întreprinderii publice
Relaţiile şi comunicarea dintre autoritatea publică tutelară, acţionari şi organele de administrare şi conducere a societăţii se vor realiza în conformitate cu prevederile legislaţiei aplicabile în domeniu și vor avea la bază următoarele linii directoare:
Transparenţă şi comunicare – rapoarte de activitate, întocmite periodic, prin intermediul cărora să se poată monitoriza gradul de îndeplinire a obiectivelor stabilite prin planul de administrare, deciziile adoptate, planul de acțiune pentru perioada imediat următoare, evoluția situației financiare, etc.
Management participativ – deciziile strategice luate de către consiliului de administraţie vor fi în concordanță cu hotărârile AGA și astfel se va institui la nivelul societăţii o manieră de lucru modernă, colaborativă.
Implicare activă - acţionarul va fi consultat cu privire la schemele de compensare practicate în cazul disponibilizărilor colective sau în cazul altor situaţii prevăzute de lege.
Performanţă și asumarea răspunderii - preocuparea permanentă a membrilor consiliului de administraţie vizează implementarea planului de administrare și îndeplinirea obiectivelor stabilite.
h) Aşteptări privind calitatea şi siguranţa produselor şi serviciilor prestate de întreprinderea publică
Calitatea lucrărilor executate din bani publici este un subiect de mare actualitate de aceea o atenție specială trebuie acordată calității lucrărilor executate și serviciilor prestate de către S.C DPMM SA.
Autoritatea publicǎ tutelarǎ se așteaptǎ ca administratorii societății sǎ fie orientați spre realizarea obiectivului strategic al societǎții, care îl reprezintǎ furnizarea unor produse, servicii și lucrǎri de bunǎ calitate pentru clienți, respectiv a unor condiții de muncǎ adecvate pentru angajații societǎții, iar pe de altǎ parte, armonizarea practicilor manageriale și de administrare cu principiile guvernanței corporative.
Astfel, administratorii societǎții vor urmǎri realizarea urmǎtoarelor obiective:
- asigurarea unei planificări riguroase a activităţii desfăşurate de societate;
- furnizarea de produse, servicii şi lucrǎri de bună calitate, la preţuri accesibile care să anticipeze nevoile și aşteptările clienţilor, în condiţii de eficienţă şi siguranţă;
- asigurarea durabilităţii activităţii prin inovare, îmbunătăţirea proceselor şi procedurilor de lucru şi implicarea tuturor părţilor interesate;
- promovarea respectului şi transparenţa prin tratamentul egal al tuturor clienţilor şi menţinerea unei comunicări eficace cu toţi factorii interesaţi;
- asigurarea unui nivel ridicat de profesionalism prin continua pregătire profesională a angajaţilor precum si tratarea acestora cu respect şi fără discriminare;
- susținerea competivității și creșterii economice, stabilitate şi dezvoltare durabilă printr-un management competitiv;
- promovarea responsabilităţii instituţionale, protecţia şi conservarea mediului înconjurător;
i) Aşteptări ale autorităţii publice tutelare şi acţionarilor privind cheltuielile de capital şi reducerile de cheltuieli şi alte aspecte ale afacerii
Aşteptările autorităţii publice tutelare cu privire la cheltuielile de capital şi reducerile de cheltuieli:
- aprobarea cheltuielilor viitoare de capital necesare îndeplinirii obiectivelor societăţii cu respectarea legislaţiei în vigoare privitoare la fundamentarea, aprobarea investiţiilor publice, respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice, respectarea dispoziţiilor legale referitoare la protecţia mediului;
- luarea măsurilor necesare pentru achitarea cu prioritate a obligaţiilor la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, a măsurilor pentru prevenirea înregistrării plăţilor restante către furnizori şi implicit înregistrarea de cheltuieli suplimentare (majorări şi penalităţi de întârziere, dobânzi);
- îmbunătăţirea procedurilor de colectare a creanţelor care să se adreseze consumatorilor cu voinţa de plată redusă;
- implementarea măsurilor corespunzătoare pentru reducerea costurilor, creşterea productivităţii muncii şi creşterea performanţei societăţii;
- măsuri de administrare a infrastructurii;
j) Aşteptări în domeniul eticii, integrităţii şl guvernanţei corporative
Aşteptările autorităţii publice tutelare în domeniul eticii, integrităţii şi guvernanţei corporative au drept fundament câteva valori şi principii care trebuie să guverneze comportamentul etic şi profesional al organelor de administrare şi conducere.
1. Profesionalismul. Toate atribuţiile de serviciu care revin administratorilor trebuie îndeplinite cu maximum de eficienţă şi eficacitate, conform competenţelor deţinute şi în cunoştinţă de cauză în ceea ce priveşte reglementările legale.
2. Imparţialitatea şi nediscriminarea. Principiu conform căruia administratorii sunt obligați să aibă o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură, în exercitarea atribuţiilor funcţiei.
3. Integritate morală. Principiu conform căruia administratorilor le este interzis să solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru el sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material, sau să abuzeze de funcţia pe care o are.
4. Libertatea gândirii şi a exprimării. Principiu conform căruia administratorii pot să-şi exprime şi să-şi fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri.
5. Onestitatea, cinstea şi corectitudinea. Principiu conform căruia administratorii în exercitarea mandatului trebuie să respecte, cu maximă seriozitate, legislaţia în vigoare.
6. Deschiderea şi transparenţa. Principiu conform căruia activităţile desfăşurate de administratori, în exercitarea funcţiilor lor sunt publice şi pot fi supuse monitorizării cetăţenilor.
7. Confidenţialitatea.
Principiu conform căruia administratorii trebuie să garanteze confidenţialitatea informaţiilor care se află în posesia sa. În conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, activitatea organelor de conducere trebuie să fie transparentă şi accesibilă, garantând o bună comunicare.