Page 15 - Manual de Identitate Maramures - caietul 5
P. 15
Preotul şi folcloristul Ion Bârlea În 1974, Mihai Dăncuş a intrat în
(1883-1969) a adunat, la începutul posesia unui caiet redactat între
secolului al XIX-lea, 798 de anii 1799-1824 de către un preot
însemnări şi documente pe greco-catolic din Moisei. 12 ani
care le-a publicat, cu cheltuiala a durat transcrierea textelor din
Ministerului de Instrucţie Publică, alfabetul chir ilic în cel latin. „O
în volumul Însemnări din bisericile întâmplare fericită ne-a dus la
Maramureşului. descoperirea unui manuscris
păstrat în stare bună de la pagina
Lucrarea a fost cercet ată cu de- de titlu până la cuprins. Cuprinde
amănuntul de profesorul Dumitru 632 de pagini”.
Pop (1970), care a reţinut patru Autorul, Koman P. Ioan (n. 30
man us crise ce prezintă interes martie 1774), a fost uns ca preot
din punctul de vedere al istoriei in 24 iunie 1803. A slujit în Săcel
folcloristice locale, datate 1814, un an şi în Săpânţa 9 ani; „în
1820, 1821, respectiv 1841-1843. anul 1821, 1 martie, am revenit de
paroh în Moisei, la neamul meu”.
Alexandru Filipașcu(1940) și N. Albu (1944) au Manuscrisul începe cu două
găsit de cuviință să-l numească pe N. Petrovay drept colinde de Crăciun. „Major ita
„harnicul culegător de poezii populare”. tea textelor sunt versuri, creaţia
lui Ioan Koman, dar şi multe
producţiuni populare consemnate
(culegeri de folclor)”.
La Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară din
Cluj, se păstrează un doc ument care prezintă
importanţă din punct de vedere al istoriei
folcloristicii maram ure ş en e. Este vorba de un
manuscris datat 30 noiembrie 1814, descoperit
în localitatea Şieu şi care cuprinde 60 de
„versuri” amprentate de „numeroase elemente
folclorice si crâmpeie de veritabilă poezie
populară”.
Cimitirul Vesel din Săpânţa
Udătoriul din Şurdeşti Bondroşi in Cavnic
MARAMUREŞ - Istorie, cultură, identitate
15
(1883-1969) a adunat, la începutul posesia unui caiet redactat între
secolului al XIX-lea, 798 de anii 1799-1824 de către un preot
însemnări şi documente pe greco-catolic din Moisei. 12 ani
care le-a publicat, cu cheltuiala a durat transcrierea textelor din
Ministerului de Instrucţie Publică, alfabetul chir ilic în cel latin. „O
în volumul Însemnări din bisericile întâmplare fericită ne-a dus la
Maramureşului. descoperirea unui manuscris
păstrat în stare bună de la pagina
Lucrarea a fost cercet ată cu de- de titlu până la cuprins. Cuprinde
amănuntul de profesorul Dumitru 632 de pagini”.
Pop (1970), care a reţinut patru Autorul, Koman P. Ioan (n. 30
man us crise ce prezintă interes martie 1774), a fost uns ca preot
din punctul de vedere al istoriei in 24 iunie 1803. A slujit în Săcel
folcloristice locale, datate 1814, un an şi în Săpânţa 9 ani; „în
1820, 1821, respectiv 1841-1843. anul 1821, 1 martie, am revenit de
paroh în Moisei, la neamul meu”.
Alexandru Filipașcu(1940) și N. Albu (1944) au Manuscrisul începe cu două
găsit de cuviință să-l numească pe N. Petrovay drept colinde de Crăciun. „Major ita
„harnicul culegător de poezii populare”. tea textelor sunt versuri, creaţia
lui Ioan Koman, dar şi multe
producţiuni populare consemnate
(culegeri de folclor)”.
La Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară din
Cluj, se păstrează un doc ument care prezintă
importanţă din punct de vedere al istoriei
folcloristicii maram ure ş en e. Este vorba de un
manuscris datat 30 noiembrie 1814, descoperit
în localitatea Şieu şi care cuprinde 60 de
„versuri” amprentate de „numeroase elemente
folclorice si crâmpeie de veritabilă poezie
populară”.
Cimitirul Vesel din Săpânţa
Udătoriul din Şurdeşti Bondroşi in Cavnic
MARAMUREŞ - Istorie, cultură, identitate
15

