Abrevieri:
- S.C “Parcuri Industriale Maramureș” S.A. – S.C. PIMM S.A.
- Autoritatea publică tutelară – APT
Structura actionariatului: Acționarul unic al S.C. PIMM S.A. este Județul Maramureș prin Consiliul Județean Maramureș.
Cadrul legal
- Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanţa de Urgentă nr. 109/2011 - privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 722/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice;
- Ordonanţă nr. 26 din 21 august 2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară;
- Legea 186/2013 privind constituirea și funcționarea parcurilor industriale;
- Ordonanța de Urgență nr.112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investițiilor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienței energetice, resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari și întreprinderi mijlocii, energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităților publice locale, precum și unele măsuri din domeniul specializării înteligente.
a) Rezumatul strategiei guvernamentale si locale
Parcul Industrial reprezintă o zonă delimitată în care se desfășoară activități economice, de cercetare științifică, de producție industrială, de servicii, de valorificare a cercetării științifice și/sau de dezvoltare tehnologică, într-un regim de facilități specifice, în vederea valorificării potențialului uman și material al zonei.
Viziunea strategică a întreprinderii publice este impactată de strategiile naționale în domeniu care se aplică cu prioritate, precum și de strategiile locale, care sunt cuprinse în:
- Programul de guvernare 2020-2024 al Guvernului României, aprobat prin Hotărârea nr. 31/23 decembrie 2020 a Parlamentului României;
- Strategia Națională de Dezvoltare Durabilă 2021 – 2027;
- Politica de coeziune a UE 2021 – 2027, program adoptat de Uniunea Europeană;
- Plan de Dezvoltare Regională Nord-Vest 2021 – 2027;
În Strategia națională de dezvoltare, pe termen lung, Guvernul României susține dezvoltarea locală și prin dezvoltarea parcurilor industriale care au rol benefic în creșterea potențialului economic local.
Cu respectarea legislației în vigoare, dezvoltarea Parcurilor Industriale și/sau Parcuri de Specializare Inteligentă reprezintă o responsabilitate a autorităților locale. În acest context, strategia și stabilirea unor obiective ce vizează economia județului Maramureș, reprezintă un deziderat al Consiliului Județean Maramureș. Se urmărește creșterea competitivității economice județene și locale, dezvoltarea mediului de afaceri prin promovarea antreprenoriatului, inițierea unor proiecte de dezvoltare regională, prin încheierea de parteneriate care sunt în strânsă legătură cu strategia durabilă de stimulare a investițiilor care conduc la dezvoltarea S.C. “Parcuri Industriale Maramureș” S.A. și atragerea forței de muncă. Prin realizarea acestor obiective se ajunge la dezvoltarea economică a județului Maramureș și implicit la creșterea calității vieții în comunitățile din județul Maramureș.
Consiliul Județean Maramureș, în calitate de autoritate publică tutelară, prin măsurile de marketing teritorial promovate, urmărește atragerea de investitori în vederea atingerii capacității maxime de găzduire a rezidenților în cadrul parcurilor industriale.
Autoritatea administrativă județeană se așteaptă să fie încurajate investițiile în exploatarea comercială a ideilor noi, a cercetării și inovării, crearea de noi întreprinderi orientate către noile tehnologii, către cunoaștere, către servicii de consiliere în domeniul comercial, transfer comercial etc.
Societatea va avea un mare impact economic în dezvoltarea județului Maramureș și va veni în sprijinul creării unei bunăstări pentru locuitorii județului Maramureș.
b) Viziunea autorităţii publice tutelare cu privire la misiunea şi obiectivele întreprinderii publice
Societatea “Parcuri Industriale Maramureș” S.A. a fost înființată în anul 2021 și are un capital social de 5.000.000 lei, divizat în 10.000 de acțiuni cu o valoare nominală de 500 lei fiecare acțiune.
Județul Maramureș este unicul acționar, deținând astfel 100% din capitalul social.
Misiunea S.C. “Parcuri Industriale Maramureș” S.A., este de a facilita dezvoltarea economică a zonei, prin punerea la dispoziția operatorilor economici interesați a spațiilor existente și utilitățile aferente acestora.
Pornind de la misiunea societății și de la premisa actuală, autoritatea publică tutelară, în calitate de unic acționar urmărește îndeplinirea obiectivelor specifice în domeniul parcurilor industriale, precum și obiectivele de natură economico – financiare:
Obiective specifice:
- Realizarea unei infrastructuri funcționale pentru toți rezidenții parcurilor, în acest sens așteptându-se desfășurarea activităților economice continue, fără întreruperi din considerente care pot fi imputabile societății.
- Efectuarea demersurilor pentru ocuparea spațiilor pe care societatea le pune la dispoziția operatorilor economici și care să conducă la un grad de ocupare cât mai ridicat a acestora.
- Realizarea unui program de investiții care să conducă spre o dezvoltare accelerată si sustenabilă a companiei.
- Creșterea continuă a suprafețelor de teren ocupate de către rezidenți, obiectiv pe care administratorii societății trebuie să îl aibă permanent în vedere, astfel încât acesta să constituie o premisă de stimulare a mediului de afaceri dinamic și competitiv, de creare de noi locuri de muncă.
- Extinderea numărului de locații în care să se realizeze parcurile industriale.
- Modernizarea infrastructurii, a rețelelor de utilități, apă, canalizare, rețele distribuție de gaz, electricitate, rețele de telecomunicații, construire, întreținere și modernizare căi de acces.
- O permanentă legătură cu autoritățile publice locale și centrale în vederea facilitării relațiilor cu acestora cu rezidenții parcurilor.
Obiective economice
Dat fiind faptul că S.C. “Parcuri Industriale Maramureș” S.A. este o societate comercială, obiectivele economice au ca scop consolidarea situației economice și financiare și totodată, transformarea societății într-o entitate puternică și viabilă pe termen mediu și lung.
Luând în considerare aceste aspecte, obiectivele de tip economic și financiar sunt:
- Consiliul de administrație va acționa pentru îmbunătățirea situației economice și financiare, prin crearea unor condiții de eficientizare în sensul colectării la timp a creanțelor curente și plata la timp a datoriilor.
- Planul de administrare elaborat de către Consiliul de administrație, va avea în vedere și dorința de extindere a parcurilor industriale și realizarea de investiții în modernizarea și extinderea rețelei de utilități.
La finalizarea celor 4 ani de mandat vor fi atinse obiectivele de consolidare economico-financiare a societății prin:
- creșterea cifrei de afaceri;
- acoperirea tuturor cheltuielilor din venituri proprii. Situația financiară a societății ar fi mult îmbunătățită dacă:
- creanțele curente ale societății sunt încasate la timp;
- obligațiile pe care le are societatea față de bugetul statului, față de creditori/furnizori vor fi achitate la termen.
Autoritatea publică tutelară se așteaptă ca managementul societății să fie orientat spre respectarea principiilor de management corporativ în vederea dezvoltarii companiei în condiții de profitabilitate, de maximizare a eficienţei şi eficacităţii activității, de calitate superioară a lucrărilor și serviciilor realizate, de protecție a mediului și de asigurare a securității și sănătății lucrătorilor.
Pentru perioada de referinţă 2023-2027, Judeţul Maramureș prin Consiliul Judeţean Maramureș, intenționează să rămână singurul acţionar al societăţii. Astfel, politica S.C “Parcuri Industriale Maramureș” S.A va fi orientată în susţinerea competitivităţii şi creşterii economice, crearea de locuri de muncă şi dezvoltare durabilă.
c) Încadrarea întreprinderii publice în una dintre următoarele categorii de scopuri ale întreprinderii publice, respectiv comercial, de monopol reglementat sau serviciu public;
S.C “Parcuri Industriale Maramureș” S.A este o întreprindere publică ce crează valoare economică si care acționează ca o companie cu scop comercial. Compania operează într-o piață concurențială, ceea ce presupune adoptarea de către Consiliul de administrație a unui plan de administrare care să urmărească creșterea competitivității, a profitabilității, îmbunătățirea calității activelor si a indicatorilor de risc.
d) Obligația și angajamentul autorităţii publice tutelare referitor la modalitatea de asigurare a compensaţiilor corespunzătoare sau de plată a obligaţiei de serviciu public – Nu este cazul
e) Aşteptări în ceea ce priveşte politica de dividende/vărsăminte din profitul net aplicabilă întreprinderii publice
Politica de dividende/vărsăminte din profitul net aplicabilă întreprinderii publice este in concordanță cu prevederile legislative în vigoare cuprinse în Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome şi în alte reglementări legislative aplicabile societăţii.
f) Asteptări privind politica de investiții aplicabilă întreprinderii publice
În ceea ce privește așteptările autorității publice tutelare cu privire la politica de investiții aplicabilă întreprinderii publice, acestea se referă la dezvoltarea și modernizarea capacității tehnice, tehnologice şi de resurse umane ale societății, care să permită abordarea unui palier foarte diversificat de clienţi:
- stimularea investițiilor directe, autohtone și străine, în industrie, servicii, inovare, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică;
- aprobarea cheltuielilor viitoare de capital necesare îndeplinirii obiectivelor societății, aprobarea investițiilor publice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
- luarea tuturor măsurilor necesare pentru achitarea cu prioritate a obligațiilor către bugetul de stat/local, către bugetul asigurărilor sociale de stat, a măsurilor pentru prevenirea înregistrării de plăți restante către furnizori și implicit înregistrare de cheltuieli suplimentare (majorări de cheltuieli datorate întârzierilor, penalități, dobânzi, etc.);
- măsuri de redimensionare optimă a infrastructurii;
- implementarea metodelor corespunzătoare pentru creșterea gradului de satisfacere a exigențelor clienților, precum și pentru îmbunătățirea calității serviciilor furnizate;
- crearea de noi locuri de muncă;
- implementarea măsurilor corespunzătoare pentru reducerea costurilor în vederea asigurării creșterii productivității muncii și a creșterii performanțelor societății;
- maximizarea profitului și a valorii afacerii prin îmbunătățirea performanței și un management eficace și eficient al capitalului;
- dezvoltare regională;
- redimensionarea activităților economice și sociale din zonă, care pot reprezenta un substanțial potențial de dezvoltare a parcului industrial;
Prin această perspectivă se urmărește dezvoltarea unei baze materiale propice pentru desfășurarea activităților comerciale și a serviciilor conexe din cadrul parcului industrial.
Pentru realizarea dezideratelor autorității publice tutelare, Consiliul de administrație va elabora planul anual de investiții al societății în baza unei strategii clare pe termen mediu și lung care trebuie dus la îndeplinire la termenele stabilite, doleanțele principale fiind implementarea de noi proiecte de investiții până la finele fiecărui an. Totodată, trebuie elaborat un sistem de evaluare post-investiții. Aceste documente vor permite Consiliului de administrație și autorității publice tutelare să evalueze situația investițiilor pe fiecare etapă investițională.
g) Dezideratele autorităţii publice tutelare şi ale acţionarilor cu privire la comunicarea cu organele de administrare şi conducere ale întreprinderii publice
Relaţiile şi comunicarea dintre autoritatea publică tutelară, acţionari şi organele de administrare şi conducere a societăţii se vor realiza în conformitate cu prevederile legislaţiei aplicabile în domeniu și vor avea la bază următoarele linii directoare:
Transparenţă şi comunicare – rapoarte de activitate, întocmite periodic, prin intermediul carora să se poată monitoriza gradul de îndeplinire a obiectivelor stabilite prin planul de administrare, deciziile adoptate, planul de acțiune pentru perioada imediat următoare, evoluția situației financiare, etc.
Management participativ – deciziile strategice luate de către consiliului de administraţie vor fi în concordanta cu hotărârile AGA și astfel se va institui la nivelul societăţii o manieră de lucru modernă, colaborativă.
Implicare activă - acţionarul va fi consultat cu privire la schemele de compensare practicate în cazul disponibilizărilor colective sau în cazul altor situaţii prevăzute de lege.
Performanţă și asumarea răspunderii - preocuparea permanentă a membrilor consiliului de administraţie vizează implementarea planului de administrare și îndeplinirea obiectivelor stabilite.
h) Aşteptări privind calitatea şi siguranţa produselor şi serviciilor prestate de întreprinderea publică
Calitatea lucrărilor executate din bani publici este un subiect de mare actualitate de aceea o atenție specială trebuie acordată calității lucrărilor executate și serviciilor prestate de către SC PIMM SA.
Viitorii administratori trebuie sa se asigure ca societatea va respecta prevederile legale aplicabile în domeniu şi va urmări menținerea și îmbunătățirea continuă a sistemelor de management implementate în cadrul organizației.
De asemenea, societatea își propune ca siguranța serviciilor prestate să devină o competență unanimă a rezidenților, aceștia trebuind să devină conștienți că fiecare este responsabil pentru ca activitatea proprie să se desfășoare într-o manieră sigură.
i) Aşteptări în domeniul eticii, integrităţii şi guvernanţei corporative
În materia eticii, integrității și guvernanței corporative, administratorii au următoarele competențe și obligații:
- elaborarea Codului de etică, respectarea acestuia de către toți membrii Consiliului de administrație;
- denunțarea conflictelor de interese, definite conform legislației în vigoare și reglementărilor interne ale societății;
- păstrarea secretului profesional.
S.C. PIMM S.A. va menţine şi va dezvolta o relaţie bazată pe încredere cu toate părţile interesate, respectiv cu acele categorii de persoane, grupuri sau instituţii a căror contribuţie este solicitată pentru a realiza misiunea societăţii sau care au un interes în urmărirea realizării acestei misiuni.
Referitor la elementele de guvernanţă corporativă, societatea trebuie să respecte prevederile legislatiei în domeniu referitoare la guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, a întăririi disciplinei financiare a acestora, a îndeplinirii indicatorilor de performanţă financiari și nefinanciari, a procedurilor de raportare, precum și a celor de monitorizare a implementării principiilor de guvernanţă corporativă.
Consiliul de Administraţie al S.C. PIMM S.A.
În conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările si completările ulterioare, Adunarea Generala Ordinară a Acţionarilor numește Consiliul de Administraţie al societăţii.
Noul Consiliu de Administraţie va fi compus din 5 membrii şi va fi condus de un preşedinte ales din rândul membrilor săi. Membrii consiliului de administrație vor fi numiţi de Adunarea Generala a S.C. PIMM S.A. în urma desfăşurării procedurii de selecţie, la propunerea autorității publice tutelare, respectiv a Consiliului Județean Maramureș.
Atribuţiile Consiliului de Administraţie privind administrarea societăţii sunt cele legate de stabilirea direcţiilor principale de activitate şi dezvoltare a societăţii, obiectivelor pentru directorii societăţii, urmărirea și evaluarea activităţii acestora prin raportarea la prevederile contractelor de mandat respectiv, a planului de management al acestora.
Consiliul de administraţie este însărcinat cu îndeplinirea tuturor actelor necesare şi utile pentru realizarea obiectului de activitate al societăţii, cu excepția celor rezervate de lege pentru adunarea generală a acţionarilor. Consiliul de administraţie are următoarele competente de bază, care nu pot fi delegate directorilor:
- stabilirea direcţiilor principale de activitate şi de dezvoltare ale societăţii;
- stabilirea politicilor contabile şi a sistemului de control financiar, precum si aprobarea planificării financiare;
- numirea şi revocarea directorilor şi stabilirea remuneraţiei lor;
- supravegherea activităţii directorilor;
- pregatirea raportului anual, organizarea adunării generale a acţionarilor si implementarea hotărârilor acesteia;
- introducerea cererii pentru deschiderea procedurii insolvenţei societăţii, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice si Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale.
- exercitarea atribuțiilor prevăzute în Statutul societății.
j) Reglementări și documente de interes pentru candidații la postul de membru în Consiliul de Administrație al Societății Parcuri Industriale Maramureș S.A.
- Legea nr. 186/2013 privind constituirea și funcționarea parcurilor industriale, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 31/1990, republicată (r1) privind societățile comerciale, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 722/2016 privind aprobarea normelor metodologice pentru stabilirea criteriilor de selecție, de întocmire a listei scurte de până la 5 candidați pentru fiecare post, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, precum și a altor măsuri necesare implementării prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice;
- Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ - teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară , cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanța de Urgență nr.112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investițiilor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienței energetice, resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari și întreprinderi mijlocii, energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităților publice locale, precum și unele măsuri din domeniul specializării inteligente.
Concluzii
Scrisoarea de așteptări descrie performanțele așteptate de la organele de administrare ale societății, precum și obiectivele avute în vedere de autoritatea publică tutelară pentru o perioadă de 4 ani.
În vederea realizării obiectivelor strategice mai sus menționate, Planul de administrare 2023-2027, elaborat de către Consiliul de administrație al S.C. Parcuri Industriale Maramureș va include modul de realizare a acestora și de asemenea se va raporta la o serie de criterii de performanță, exprimate cantitativ, pe baza obligațiilor asumate prin Contractul de mandat al administratorilor.
În vederea elaborării Planului de Administrare, Consiliul de administrație trebuie să efectueze o evaluare financiară amănunțită a societății cu identificarea oportunităților de afaceri și a vulnerabilităților în vederea găsirii celor mai bune soluții care să ducă la profitabilitate și dezvoltarea economică a societății.
Principiile directoare privind administrarea S.C. Parcuri Industriale Maramureș S.A în intervalul 2023 - 2027, obiectivele fundamentale, țintele de performanță și prioritățile strategice prevăzute în Planul de Administrare se vor constitui în standarde de performanță obligatorii pentru membri Consiliului de administrație.
În concluzie, autoritatea publică tutelară se așteaptă ca membrii Consiliului de administrație să redacteze Planul de Administrare în concordanță cu realitățile actuale și ținând cont de conținutul prezentei scrisori de așteptări.