Accessibility Tools

Imprimă această pagină

SCRISOARE DE AŞTEPTǍRI pentru selecția directorului general, directorului general adjunct, directorului economic și a directorului tehnic din cadrul S.C "Drumuri – Poduri Maramureș" S.A.

18 Aprilie 2024
Prezenta Scrisoare de așteptǎri este întocmitǎ în conformitate cu cerințele Ordonanței de Urgențǎ a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativǎ a întreprinderilor publice, cu modificǎrile și completǎrile ulterioare și ale Hotǎrârii de Guvern nr.639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din O.U.G nr.109/2011.
Aceasta reprezintǎ un document cu statut orientativ, care exprimǎ așteptǎrile acționariatului unic al S.C “Drumuri – Poduri Maramureș”S.A.

Rolul Scrisorii de Așteptari este acela de a reflecta viziunea și performanțele așteptate de autoritatea publicǎ tutelarǎ și acționari din partea organelor de administrare și conducere ale S.C “ Drumuri – Poduri Maramureș” S.A.

Domeniul principal de activitate al S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A corespunde grupei CAEN 421, având activitatea principalǎ: - 4211 Lucrǎri de construcții a drumurilor și autostrǎzilor.

Abrevieri:
S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A – DPMM SA
Autoritatea publicǎ tutelarǎ – APT

Structura acționariatului:
Acționariatul unic al SC DPMM SA este Consiliul Județean Maramureș.

Cadru legal
  • Ordonanța de Urgențǎ a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativǎ a întreprinderilor publice, cu modificǎrile și completǎrile ulterioare;
  • Hotǎrârea de Guvern nr.639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din O.U.G nr.109/2011;
  • Legea nr.31/1990 privind societǎțile, republicatǎ;
  • Ordonanța nr.26 din 21 august 2013 privind întǎrirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitǎțile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritarǎ.

PREZENTAREA SOCIETǍȚII


Înființatǎ în anul 1998 prin reorganizarea vechii Regii Autonome de Drumuri și Poduri, S.C Drumuri – Poduri Maramureș S.A administreazǎ o rețea de drumuri județene de 774,801 Km, pe care sunt construite 128 poduri în lungime totalǎ de 3162 ml.

În prezent S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A având indicativul principal CAEN 4211 – Lucrǎri de construcții a drumurilor și autostrǎzilor își desfǎșoarǎ activitatea în baza Hotărârii Consiliului Județean Maramureș nr.75/2021 privind stabilirea formei de gestiune a serviciului de administrare a domeniului public și privat al județului Maramureș – drumuri județene și rețele rutiere și a Hotărârii Consiliului Județean Maramureș nr.82/2021 privind aprobarea Studiului de oportunitate și a documentației de delegare a gestiunii serviciului de administrare a domeniului public și privat – drumuri județene și rețele rutiere, când s-a încheiat Acordul Cadru de delegarea gestiunii Serviciului de administrare a domeniului public și privat al Județului Maramureș – drumuri județene și rețele rutiere nr.13393/05.07.2021 și a contractelor subsecvente.

S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A are punct de lucru pe întreg cuprinsul județului care prin poziționarea lor fac ca activitatea de construcții și întreținere a drumurilor județene sǎ fie gestionatǎ optim.

a) Rezumatul strategiei guvernamentale si locale


Cadrul strategic privind politica în domeniul transportului durabil în România s-a aliniat (în mare măsură conceptual) politicii europene în materie definite în Cartea Albă a transporturilor (cu actualizările aferente) şi a sprijinit în acţiunile sale obiectivul global de asigurare a durabilităţii sistemului national de transport. Una dintre problemele majore ale României, cu impact negativ semnificativ asupra stării economice și sociale a ţării este absenţa unei reţele satisfăcătoare de transport rutier. La nivel național există mai multe documente strategice de programare care vizează dezvoltarea echilibrată a sistemului naţional de transport care să asigure o infrastructură şi servicii de transport moderne şi durabile, dezvoltarea sustenabilă a economiei şi îmbunătăţirea calităţii vieţii, cum ar fi:

  • Programul de Guvernare pentru perioada 2021-2024
Dezvoltarea infrastructurii de transport reprezintă o condiție esențială pentru creșterea nivelului de trai, a veniturilor oamenilor, pentru stimularea investițiilor, pentru crearea de noi locuri de muncă, pentru creșterea mobilității cetățenilor și a mărfurilor, pentru scoaterea din izolare socio-economică a zonelor subdezvoltate prin dezvoltarea echilibrată a rețelelor de transport între toate regiunile țării. Asigurarea conectivității și a accesabilității la principalele coridoare de transport care să conducă la îmbunătățirea legăturilor între principalii poli economici de creștere va constitui principalul obiectiv al politicilor de transport. Nicio regiune nu va rămâne în urmă din punctul de vedere al dezvoltării infrastructurii de transport, stimulând astfel dezvoltarea echilibrată și coezivă a României.
Obiectivul general în ceea ce privește siguranța rutieră prevăzut în Strategia Națională de Siguranță Rutieră pentru perioada 2021-2030 vizează o reducere cu 50 % a numărului de decese în accidente rutiere până în 2030 față de 2019, în conformitate cu angajamentul UE.

  • Master Planul General de Transport al României și Planul Investițional
În anul 2016, s-a aprobat strategia Ministerului Transporturilor și Insftrastructurii, respectiv Master Planul de Transport pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România, precum și actualizarea acestuia prin promovarea în anul 2021 a Planului Investițional pentru perioada 2021-2030.

Programul acoperă nevoile integrale de dezvoltare a infrastructurii de transport din România și prevede necesitatea realizării a 6.624,1 km de rețea rutieră( autostrăzi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2.900,5 km aferenți rețelei primare și 3.723,6 km aferenți rețelei secundare.

În Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii au fost stabilite obiectivele de conectivitate rutieră care vizează rezolvarea a patru mari probleme ale transportului rutier: timpi mari de întârziere în trafic, media zilnică anuală ridicată (MZA), accesibilitatea redusă națională și internațională și rata mare de accidente rutiere.

  • Planul Național de Redresare și Reziliență
Modernizarea României cu ajutorul Mecanismului de Redresare și Reziliență (MRR) este o șansă istorică, un proiect național care aduce reformele necesare dezvoltării reale a unei țări europene din era verde și digitală.

Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR) este conceput astfel încât să asigure un echilibru optim între prioritățile Uniunii Europene și necesitățile de dezvoltare ale României, în contextul recuperării după criza COVID – 19 care a afectat semnificativ țara, așa cum a afectat întrega Uniune Europeană și întreaga lume.

Astfel, obiectivul general al PNRR al României este dezvoltarea României prin realizarea unor programe și proiecte esențiale, care să sprijine reziliența, nivelul de pregătire pentru situații de criză, capacitatea de adaptare și potențialul de creștere, prin reforme majore și investiții cheie cu fonduri din Mecanismul de Redresare și Reziliență.

Componenta transport sustenabil are ca obiectiv sporirea sustenabilității sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziției verzi și digitale a sectorului.Printre reformele care sprijină investițiile se numără modificări ale reglementărilor pentru a stimula transportul rutier cu emisii zero, a îmbunătăți siguranța rutieră, a promova transportul public curant.

Din punct de vedere geografic, regiunea de Nord-Vest are o bună poziţie strategică de intrare în România dinspre Ungaria, respectiv în exteriorul UE înspre Ucraina şi Moldova, judeţul Maramureş fiind graniţă cu Ucraina pe o lungime de circa 150 km, atât terestră cât şi naturală (râul Tisa pe circa 60 km). Unul dintre obiectivele strategice ale judeţului Maramureş în acest sens îl reprezintă creşterea conectivităţii şi atractivităţii pentru investitori prin proiecte care vizează: construcţia unui pod nou peste râul Tisa în zona Sighetu Marmaţiei, inclusiv infrastructura conexă şi înfiinţarea de noi puncte de trecere româno-ucrainiene.

  • Strategia de dezvoltare a județului Maramureș
Unul dintre obiectivele strategice ale judeţului Maramureş este creşterea conectivităţii şi atractivităţii judeţului Maramureş pentru investitori care să realizeze activităţi inovative şi cu valoare adăugată ridicată atât pentru locuitori cât şi pentru turişti (de ex. Măsuri de asigurare a conectivităţii cu restul regiunii şi cu regiunile de graniţă; creşterea mobilităţii în zonele urbane ale judeţului; dezvoltarea infrastructurii de comunicaţii şi dezvoltarea infrastructurilor suport pentru mediul de afaceri şi a celor de cercetare-dezvoltare; inovare şi transfer tehnologic; crearea de parcuri industriale/ştiinţifice şi tehnologice; creşterea calităţii forţei de muncă în sectoarele cu potenţial de dezvoltare).

b) Viziunea autorităţii publice tutelare cu privire la misiunea şi obiectivele întreprinderii publice

Autoritatea publică tutelară se așteaptă ca managementul societății să fie orientat spre respectarea principiilor de management corporativ în vederea dezvoltarii companiei în condiții de profitabilitate, de maximizare a eficienţei şi eficacităţii activitatii, de calitate superioară a lucrarilor si serviciilor realizate, de protectie a mediului si de asigurare a securitatii si sănătății lucrătorilor.

Pentru perioada de referinţă 2023-2027, Judeţul Maramureș, prin Consiliul Judeţean Maramureș, intenționează să rămână singurul acţionar al societăţii. Astfel, politica S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A va fi orientată în susţinerea competitivităţii şi creşterii economice, crearea de locuri de muncă şi dezvoltare durabilă.

Managementul societății trebuie să contribuie la atingerea obiectivului general al companiei, adică la îmbunătăţirea infrastructurii drumurilor judeţene şi comunale, la îndeplinirea obiectivelor societății referitoare la competitivitate și profitabilitate precum și la armonizarea practicilor manageriale şi de administrare cu principiile guvernanţei corporative prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.109/2011 cu modificările și completările ulterioare.

Viziunea autorității publice tutelare pentru perioada 2023-2027 urmăreşte realizarea si continuarea obiectivelor strategice pe care S.C “Drumuri – Poduri Maramureș ” S.A şi le-a asumat în ultimii ani, reflectând atât valorile societăţii cât şi ţintele generale de performanţă economică.

Obiective strategice ale S.C DPMM SA

SC DPMM SA va continua procesul de modernizare si diversificare a bazei de productie si va avea permanent ca obiective îmbunătățirea eficientei economice, creșterea productivității muncii, a calității lucrărilor executate si serviciilor oferite clienților, urmărindu-se cu precădere extinderea activităţii în domeniul constucțiilor civile, intensificarea activităţii de comerţ cu materiale de constructii, încheierea de contracte pentru executarea de lucrări de drumuri şi poduri precum şi dezvoltarea durabilă a societăţii.

Pentru realizarea misiunii sale, SC DPMM SA își propune următoarele obiective strategice:

Eficienţa economică

  • optimizarea permanentă a costurilor de producţie şi de logistică astfel încât atingerea performanţelor dorite şi a nivelului serviciilor cerute de către clienţi să se realizeze cu costuri minime pentru aceştia;
  • monitorizarea permanentă a costurilor de operare şi reducerea acestora folosind inovaţia aplicată;
  • obţinerea unei marje optimale de profit, care să permită atât dezvoltarea în continuare a societăţii, cât şi stimularea personalului;
  • promovarea unei metodologii de stabilire a tarifelor, astfel încât să se asigure autofinanţarea costurilor de exploatare, modernizare şi dezvoltare, conform principiului eficienţei costului şi a calităţii maxime în funcţionare.

Modernizare şi îmbunătăţirea calitativă a lucrărilor realizate si serviciilor prestate
  • asigurarea dezvoltării durabile şi creşterea flexibilităţii organizaţiei;
  • extinderea ariei de operare şi diversificarea ofertei de servicii către clienţi;
  • îmbunătăţirea serviciului din punct de vedere al calităţii prin dezvoltarea şi introducerea de tehnologii noi.

Orientarea către client
  • preocuparea permanentă pentru creşterea gradului de încredere al clienţilor şi pentru asigurarea unei transparenţe legate de acţiunile întreprinse;
  • îmbunătăţirea calităţii vieţii populaţiei care trăieşte în zona deservită;
  • identificarea și analiza continuă pentru anticiparea aşteptărilor colaboratorilor şi clienţilor;
  • modul de desfăşurare a interacţiunii cu clienţii pentru a obţine relaţii cât mai bune pe termen lung şi economic avantajoase.

Competenţa profesională
  • creşterea eficienţei generale a companiei prin corecta dimensionare, informare şi motivare a personalului societăţii;
  • crearea unui mediu favorabil învăţării în societate şi sprijinirea angajaţilor în a-şi dezvolta capacitatea de a folosi tehnici şi proceduri moderne;
  • dezvoltarea resurselor umane prin instruirea permanentă şi evaluarea atentă a angajaţilor.

Protecţia mediului
  • gestionarea raţională a resurselor naturale;
  • eliminarea activităţilor cu impact negativ asupra mediului;
  • implementarea eficientă a tehnologiilor moderne conform standardelor europene;
  • aplicarea politicilor de administrare durabil pentru monitorizarea resurselor şi evaluarea riscurilor de mediu;
  • elaborarea și implementarea politicilor de responsabilități sociale.

Competitivitate
  • Politica SC Drumuri - Poduri Maramureş SA este orientată în susţinerea competitivităţii şi creşterii economice, crearea de locuri de muncă şi dezvoltare durabilă. Investiţiile contribuie la creşterea eficienţei generale a societăţii prin corecta dimensionare, informare, motivare a angajaților, prin crearea unui mediu favorabil învăţării în cadrul societăţii şi sprijinirea angajaţilor în a-şi dezvolta capacitatea de a folosi tehnici şi proceduri moderne.
  • Dezvoltarea resurselor umane prin instruirea permanentă şi evaluarea atentă a angajaţilor.

Capitalul de cunoștinţe, resursa cheie pentru a deveni competitiv
  • selecţia personalului pe criterii de competenţă;
  • valorificarea la nivel superior a informaţiei.

Extinderea activităţii


Extinderea ariei de operare în domeniul construcțiilor de drumuri și poduri și diversificarea ofertei față de clienți.

c) Încadrarea întreprinderii publice în una dintre următoarele categorii de scopuri ale întreprinderii publice, respectiv comercial, de monopol reglementat sau serviciu public;

S.C “Drumuri – Poduri Maramureș” S.A este o întreprindere publică ce crează valoare economică și care acționeaza ca o companie cu scop comercial. Compania operează într-o piață concurențială, ceea ce presupune adoptarea de catre consiliul de administrație a unui plan de administrare care să urmărească creșterea competitivității, a profitabilității, îmbunătățirea calității activelor și a indicatorilor de risc.

d) Obligația și angajamentul autorităţii publice tutelare referitor la modalitatea de asigurare a compensaţiilor corespunzătoare sau de plată a obligaţiei de serviciu public – Nu este cazul

e) Aşteptări în ceea ce priveşte politica de dividende/vărsăminte din profitul net aplicabilă întreprinderii publice

Politica de dividende/ vărsăminte din profitul net aplicabilă întreprinderii publice este în concordanțǎ cu prevederile legislative în vigoare cuprinse în Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome şi in alte reglementări legislative aplicabile societăţii.

Potrivit O.G. nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, cu modificările şi completările ulterioare, destinaţiile repartizării profitului sunt:
  • rezerve legale;
  • alte rezerve reprezentând facilităţi fiscale prevăzute de lege;
  • acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi;
  • constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi externe;
  • alte repartizări prevăzute de lege;
  • participarea salariaţilor la profit; societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care s-au angajat şi au stabilit prin bugetele de venituri şi cheltuieli obligaţia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajaţilor lor în relaţie cu acestea, pot acorda aceste drepturi în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, în exerciţiul financiar de referinţă;
  • minimum 50% dividende la bugetul local, în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
  • profitul nerepartizat pe destinaţiile prevăzute mai sus se repartizează la alte rezerve şi constituie sursa proprie de finanţare.

f) Asteptări privind politica de investiții aplicabilă întreprinderii publice

În ceea ce priveşte aşteptările autorităţii publice tutelare cu privire la politica de investiţii aplicabilă întreprinderii publice, acestea se referă la dezvoltarea şi modernizarea capacităţii tehnice, tehnologice şi de resurse umane ale societăţii, care să permită abordarea unui palier foarte diversificat de clienţi şi categorii de lucrări specifice:
  • diversificarea activităţii societăţii în domeniul construcţiilor de drumuri şi poduri şi crearea unei baze materiale şi logistice (utilaje, mijloace de transport, etc.) care să răspundă unor solicitări cât mai diverse din partea clienţilor;
  • modernizarea şi retehnologizarea bazelor de producţie existente privitoare la lucrări de drumuri şi poduri, la cea de producţie a mixturilor asfaltice precum şi a celei de emulsie cationica.

g) Dezideratele autorităţii publice tutelare şi ale acţionarilor cu privire la comunicarea cu organele de administrare şi conducere ale întreprinderii publice

Societatea „Drumuri - Poduri Maramureș” SA. este întreprindere publică, în sensul dispoziţiilor prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. b din O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Autoritatea publicǎ tutelarǎ se așteaptǎ ca directorii sǎ fie orientați spre realizarea obiectivului strategic al societǎții, care îl reprezintǎ furnizarea unor produse, servicii și lucrǎri de bunǎ calitate pentru clienți, respectiv a unor condiții de muncǎ adecvate pentru angajații societǎții, iar pe de altǎ parte, armonizarea practicilor manageriale și de administrare cu principiile guvernanței corporative.

Astfel, directorii societǎții vor urmǎri realizarea urmǎtoarelor obiective:
  • furnizarea de produse, servicii şi lucrǎri de bună calitate, la preţuri accesibile care să anticipeze nevoile și aşteptările clienţilor din zona noastră de acoperire;
  • promovarea respectului şi transparenţa prin tratamentul egal al tuturor clienţilor şi menţinerea unei comunicări eficace cu toţi factorii interesaţi;
  • asigurarea unui nivel ridicat de profesionalism prin continua pregătire profesionale a angajaţilor precum si tratarea acestora cu respect şi fără discriminare;
  • sustinerea competivitatii si cresterii economice ,stabilitate şi dezvoltare durabilă printr-un managemet competitiv;
  • promovarea responsabilităţii instituţionale, protecţia şi conservarea mediului înconjurător;

1. Așteptǎri specifice pentru selecția directorului general

  • Conducerea nemijlocită și efectivă a întregii activități a societății;
  • Să ia toate măsurile necesare conducerii activității societății, în limitele obiectului de activitate statutar, fără a încalca competențele rezervate de lege sau de actul constitutiv, pentru consiliul de administrație sau adunarea generală a acționarilor, în spiritul conservării și dezvoltării patrimoniului societății și al principiului creșterii continue a profitabilității activității statutare a societății, în vederea realizării de profit;
  • Să respecte întocmai planul de acțiune întocmit de consiliul de admnistrație și aprobat de conducătorul autorității publice tutelare, anexă la contractul de mandat a administratorilor, plan ce contine, activitățile principale pentru îndeplinirea fiecărei ținte, rezultatele acțiunilor propuse, indicatori și termene de realizare. Planul este întocmit sub forma unui grafic având drept unitate de masură pentru timpul de realizare, trimestrul;
  • Să respecte modul de organizare în cadrul societății, stabilit prin regulamentele și procedurile de lucru aprobate prin decizie a organelor statutare, Consiliu de Administratie și / sau Adunarea Generală a Acționarilor după caz, și să facă propuneri de îmbunătățire a activității,
  • Să păstreze confidențialitatea tuturor datelor și informațiilor calificate ca atare prin reglementările legale ori cele interne ale societății și să ia toate măsurile operative care se impun în vederea realizării unui astfel de obiectiv;
  • Să-și foloseasca toata priceperea, experiența și toate mijloacele ce-i vor fi puse la dispoziție de catre societate, în vederea conducerii activității societății, astfel încat să ajungă la îndeplinirea prevederilor din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat de Adunarea Generală a Acționarilor,
  • Să expună opinia personală, motivată, în cadrul ședintelor Consiliului de Administrație pe marginea punctelor înscrise pe ordinea de zi și să facă propuneri fundamentate și argumentate de luare a unor măsuri necesare unei bune conduceri a societății și să ceară notarea opiniei sale în procesul verbal de ședinta în cazul în care are o opinie diferită de cea a administratorilor,
  • Să formuleze propuneri adresate Consiliului de Administrație referitoare la organizarea și strategia de perspectivă a societătii.

2. Așteptǎri specifice pentru selecția directorului general adjunct

  • Prospectarea potenţialilor clienţi din judeţ şi din ţarӑ şi selectarea unei liste de prospecţi, în funcţie de criteriile stabilite, de strategia generalӑ a firmei şi de politicile acesteia;
  • Iniţiazӑ primele contracte şi stabileşte termenii contractuali preliminari;
  • Urmareşte permanent optimizarea cheltuielilor;
  • Controleazӑ şi garanteazӑ buna desfaşurare a contractelor cu societatea;
  • Urmӑreşte stadiul de executare al contractelor în derulare şi vegheazӑ permanent la buna desfӑşurare a activitaţii;
  • Semnaleazӑ si propune măsuri de corecţie pentru abaterile sistemului de la normele stabilite, valorile şi misiunea strategicӑ a firmei;
  • Asigurӑ o cunoaştere aprofundatӑ a grupurilor specifice de clienţi şi a nevoilor acestora;
  • Influenteazӑ opiniile, politicile şi procedurile în vederea îmbunatӑţirii relaţiei cu clienţii;
  • Analizeazӑ factorii care cresc profitul şi indicatorii de creştere a afacerii, precum şi modul în care sunt afectaţi aceşti factori;
  • Executӑ orice alte dispoziţii date de superiorul ierarhic în realizarea strategiilor pe termen scurt ale societӑţi în limitele respectarii temeiului legal;
  • Rӑspunde de luarea tuturor mӑsurilor tehnice, organizatorice, igienico-sanitare sau de altӑ naturӑ stabilite de angajator în Planul de prevenire şi protecţie în urma evaluarii riscurilor, pentru asigurarea securitaţii şi sӑnӑtaţii angajaţilor din subordine.

3. Așteptǎri specifice pentru selecția directorului economic

  • Organizează, îndrumă, conduce, controlează și răspunde de desfășurarea în mod eficient a activității financiar - contabile a societății în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;
  • Asigură organizarea și gestionarea în mod eficient a integrității întregului patrimoniu al societății în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și normele sau reglementările interne ale societății;
  • Organizează și coordonează contabilitatea operațiilor de capital, contabilitatea imobilizărilor, contabilitatea stocurilor, contabilitatea terților, contabilitatea trezoreriei, contabilitatea cheltuielilor, veniturilor și rezultatelor, contabilitatea angajamentelor și altor elemente patrimoniale, contabilitatea de gestiune în conformitate cu legislația în vigoare;
  • Urmarește respectarea principiilor contabile și ale evaluării patrimoniului (prudenței, permanenței metodelor, continuitații activității, independenței exercițiului, intangibilității bilanțului de deschidere, necompensării);
  • Organizează și coordonează controlul financiar preventiv, stabilind operațiunile și documentele ce se supun controlului financiar preventiv, precum și persoanele care exercită acest control;
  • Răspunde de efectuarea inventarierii generale a patrimoniului, cel puțin o dată pe an, pe parcursul funcționării sale, în orice situații prevăzute de lege și ori de câte ori directorul general al societății o cere;
  • Organizează și participă la întocmirea lucrărilor de închidere a exercițiului financiar - contabil, la operațiunile de inventariere a patrimoniului urmărind modul de valorificare a rezultatelor inventarierii;
  • Asigura și răspunde de îndeplinirea la termen a obligațiilor societății față de bugetul statului și terți, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;
  • Supervizează implementarea procedurilor de contabilitate cu ajutorul programului informațional;
  • Supraveghează reconcilierea și închiderea conturilor;
  • Efectuează analiza financiar contabilă pe baza de bilanț, pe care o prezintă Consiliului de administrație și respectiv Adunării Generale a Acționarilor;
  • Răspunde de îndeplinirea oricăror altor sarcini prevăzute de Legea contabilității 82/ 1991, de regulamentul de aplicare a acesteia, precum și de celelalte reglementări legale în vigoare, pe linie economică și financiar contabilă;
  • Decide alături de directorul general, angajează societatea prin semnatură în toate operațiile patrimoniale, având obligația de a refuza, în condițiile legii, pe acelea care contravin dispozițiilor legale;
  • Asigură întocmirea și înaintarea BVC și a Bilanțului contabil și a anexelor prevăzute de lege spre analiză și aprobarea de catre UAT Maramures, respectiv AGA;

4. Așteptǎri specifice pentru selecția directorului tehnic

  • Conduce nemijlocit și efectiv întreaga activitate de producție a societății comerciale;
  • Organizează, îndrumă și controlează întreaga activitate productivă a societății;
  • Urmărește activitatea de producție a societății comerciale;
  • Reprezintă societatea, împreună cu directorul general și directorul economic, în relațiile cu terțe persoane fizice sau juridice, conform competențelor delegate;
  • Încheie, împreună cu directorul general și directorul economic, actele juridice, în numele și pe seama societății, conform legii;
  • Respectă modul de organizare a producției din cadrul societății stabilit prin regulamentele și procedurile de lucru aprobate prin deciziile organelor statutare, C.A. și/ sau AGA, după caz și să facă propuneri de îmbunatatire a activității;
  • Are obligația de a-și folosi toată priceperea, experiența și toate mijloacele ce-i vor fi puse la dispoziție de către societate, în vederea conducerii activității de producție a acesteia astfel incât să ajungă la îndeplinirea prevederilor din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat de adunarea generală a acționarilor;
  • Elaborează și supune spre aprobare politicile societății în ceea ce privește producția;
  • Organizează și controlează activitățile de menținere și dezvoltare a capacităților de producție și coordonează folosirea corectă și eficientă a fondurilor de investiții;
  • Asigură resursele materiale și informaționale necesare pentru implementarea politicii în domeniul calității;
  • Organizează activitatea productivă, militând pentru respectarea disciplinei în muncă,
  • Asigurarea asistenței tehnice;
  • Decide organizarea procesului de producție în concordanță cu contractele încheiate;
  • Propune măsuri organizatorice menite să se obtină rentabilitate maximă în sfera de producție;
  • Formulează propuneri adresate consiliului de administrație referitoare la organizarea producției și strategia de perspectivă a societății;

În termen de 60 de zile de la numire, directorii elaborează şi prezintă consiliului de administraţie o propunere pentru componenta de management a planului de administrare pe durata mandatului, în vederea realizării indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari.

Orice administrator poate solicita directorilor informaţii cu privire la conducerea operativă a societăţii. Directorii vor informa consiliul de administraţie, în mod regulat şi cuprinzător, asupra operaţiunilor întreprinse şi asupra celor avute în vedere.

Directorii vor înştiinţa consiliul de administraţie de toate neregulile constatate cu ocazia îndeplinirii atribuţiilor lor.

Evaluarea activităţii directorilor se face anual de către consiliul de administraţie şi vizează atât execuţia contractului de mandat, cât şi a componentei de management a planului de administrare.

Directorii pot fi revocaţi de către consiliul de administraţie, în condiţiile stabilite prin contractul de mandat. În cazul în care revocarea survine fără justă cauză, directorul în cauză este îndreptăţit la plata unor daune-interese, potrivit contractului de mandat. Pentru desemnarea noilor directori se aplică, în mod corespunzător, prevederile art. 35 din O.U.G. nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care, din motive imputabile, directorii nu îndeplinesc indicatorii de performanţă stabiliţi prin contractele de mandat, consiliul de administraţie îi revocă din funcţie şi hotărăşte declanşarea procedurii de selecţie pentru desemnarea de noi directori, în conformitate cu prevederile art. 35 din aceiaşi ordonanţa. Directorii revocaţi nu mai pot candida timp de 5 ani de la data rămânerii definitive a hotărârii pentru funcţii similare.

h) Aşteptări privind calitatea şi siguranţa produselor şi serviciilor prestate de întreprinderea publică

Calitatea lucrărilor executate din bani publici este un subiect de mare actualitate de aceea o atenție specială trebuie acordată calității lucrărilor executate și serviciilor prestate de către S.C DPMM SA.

Autoritatea publicǎ tutelarǎ se așteaptǎ ca directorii societății sǎ fie orientați spre realizarea obiectivului strategic al societǎții, care îl reprezintǎ furnizarea unor produse, servicii și lucrǎri de bunǎ calitate pentru clienți, respectiv a unor condiții de muncǎ adecvate pentru angajații societǎții, iar pe de altǎ parte, armonizarea practicilor manageriale și de administrare cu principiile guvernanței corporative.

Astfel, directorii societǎții vor urmǎri realizarea urmǎtoarelor obiective:
  • asigurarea unei planificări riguroase a activităţii desfăşurate de societate;
  • furnizarea de produse, servicii şi lucrǎri de bună calitate, la preţuri accesibile care să anticipeze nevoile și aşteptările clienţilor, în condiţii de eficienţă şi siguranţă;
  • asigurarea durabilităţii activităţii prin inovare, îmbunătăţirea proceselor şi procedurilor de lucru şi implicarea tuturor părţilor interesate;
  • promovarea respectului şi transparenţa prin tratamentul egal al tuturor clienţilor şi menţinerea unei comunicări eficace cu toţi factorii interesaţi;
  • asigurarea unui nivel ridicat de profesionalism prin continua pregătire profesională a angajaţilor precum si tratarea acestora cu respect şi fără discriminare;
  • susținerea competivității și creșterii economice, stabilitate şi dezvoltare durabilă printr-un management competitiv;
  • promovarea responsabilităţii instituţionale, protecţia şi conservarea mediului înconjurător;

i) Aşteptări ale autorităţii publice tutelare şi acţionarilor privind cheltuielile de capital şi reducerile de cheltuieli şi alte aspecte ale afacerii

Aşteptările autorităţii publice tutelare cu privire la cheltuielile de capital şi reducerile de cheltuieli:
  • aprobarea cheltuielilor viitoare de capital necesare îndeplinirii obiectivelor societăţii cu respectarea legislaţiei în vigoare privitoare la fundamentarea, aprobarea investiţiilor publice, respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice, respectarea dispoziţiilor legale referitoare la protecţia mediului;
  • luarea măsurilor necesare pentru achitarea cu prioritate a obligaţiilor la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, a măsurilor pentru prevenirea înregistrării plăţilor restante către furnizori şi implicit înregistrarea de cheltuieli suplimentare (majorări şi penalităţi de întârziere, dobânzi);
  • îmbunătăţirea procedurilor de colectare a creanţelor care să se adreseze consumatorilor cu voinţa de plată redusă;
  • implementarea măsurilor corespunzătoare pentru reducerea costurilor, creşterea productivităţii muncii şi creşterea performanţei societăţii;
  • măsuri de administrare a infrastructurii;

j) Aşteptări în domeniul eticii, integrităţii şl guvernanţei corporative

Aşteptările autorităţii publice tutelare în domeniul eticii, integrităţii şi guvernanţei corporative au drept fundament câteva valori şi principii care trebuie să guverneze comportamentul etic şi profesional al organelor de administrare şi conducere.
  1. Profesionalismul. Toate atribuţiile de serviciu care revin directorilor trebuie îndeplinite cu maximum de eficienţă şi eficacitate, conform competenţelor deţinute şi în cunoştinţă de cauză în ceea ce priveşte reglementările legale.
  2. Imparţialitatea şi nediscriminarea. Principiu conform căruia directorii sunt obligați să aibă o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură, în exercitarea atribuţiilor funcţiei.
  3. Integritate morală. Principiu conform căruia directorilor le este interzis să solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru el sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material, sau să abuzeze de funcţia pe care o are.
  4. Libertatea gândirii şi a exprimării. Principiu conform căruia directorii pot să-şi exprime şi să-şi fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri.
  5. Onestitatea, cinstea şi corectitudinea. Principiu conform căruia directorii în exercitarea mandatului trebuie să respecte, cu maximă seriozitate, legislaţia în vigoare.
  6. Deschiderea şi transparenţa. Principiu conform căruia activităţile desfăşurate de directori, în exercitarea funcţiilor lor sunt publice şi pot fi supuse monitorizării cetăţenilor.
  7. Confidenţialitatea. Principiu conform căruia directorii trebuie să garanteze confidenţialitatea informaţiilor care se află în posesia sa.

În conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, activitatea organelor de conducere trebuie să fie transparentă şi accesibilă, garantând o bună comunicare.