Accessibility Tools

Imprimă această pagină

Plan de selecţie a membrilor Consiliului de Administraţie la S.C DRUMURI - PODURI MARAMUREȘ S.A - Componenta inițială

28 Decembrie 2022
Nr. 30682 / 28.12.2022

PLAN DE SELECȚIE A MEMBRILOR CONSILIULUI DE ADMINISTRAȚIE LA S.C DRUMURI-PODURI MARAMUREȘ S.A
Componenta inițială

S.C DRUMURI-PODURI MARAMUREȘ S.A având sediul în Loc. Baia Mare, Str. Gheorghe Șincai, nr. 46 C, este o societate comercială care funcționează cu capital 100% al Consiliului Județean Maramureș, fiind înregistrată la Camera de Comerț și Industrie a României, sub nr. J24/434/1998 .
Procedura de selecție a membrilor Consiliului de Administrație la S.C DRUMURI-PODURI MARAMUREȘ S.A este dezvoltată în acord cu prevederile O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare și H.G. nr. 722/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din O.U.G. nr. 109/2011.

Procedura de selecție se realizează cu scopul de a asigura transparentizarea și profesionalizarea consiliilor de administrație, potrivit standardelor de guvernanță corporativă a întreprinderilor publice, astfel cum au fost dezvoltate în Principiile de guvernanță corporativă ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (art. 2 din Anexa 1 la H.G. nr. 722/2016).

SCOPUL ŞI DOMENIUL DE APLICARE AL PLANULUI DE SELECŢIE

Potrivit H.G. nr. 722/2016, planul de selecție reprezintă documentul de lucru prin care se stabilește calendarul procedurii de selecție de la data inițierii procedurii de selecție până la data numirii persoanelor desemnate pentru funcțiile de administratori și este structurat pe două componente: componenta inițială, care se întocmește în termen de 10 zile de la data declanșării procedurii și componenta integrală, care se întocmește după constituirea comisiei de selecție, selectarea expertului independent sau începerea procedurii selecției de către comitetul de nominalizare și remunerare din cadrul consiliului, după caz.

Componenta inițială a planului de selecție este definită la art. 1 pct. 8 din Anexa nr. 1 a Hotărârii de Guvern nr. 722/2016 și reprezintă un document de lucru care se întocmește la începutul perioadei de selecție și cuprinde, fără a se limita la acestea, aspectele-cheie ale procedurii de selecție, identificând data de început a procedurii de selecție, documentele ce trebuie depuse, data finalizării planului de selecție în integralitatea sa și alte elemente care se pot cunoaște până la numirea administratorilor.

Prezenta componentă inițială a planului de selecție este întocmită cu claritate, cu scopul recrutării și selecției unui număr de 5 membri ai Consiliului de Administrație al S.C DRUMURI-PODURI MARAMUREȘ S.A cu respectarea prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 și a dispozițiilor Hotărârii de Guvern nr. 722/2016.

Componenta inițială este elaborată cu scopul de a oferi fundament pentru componenta integrală a planului de selecție.

Planul de selecție în integralitatea sa constituie fundamentul procedurii de selecție, reflectând principalele activități și decizii care trebuie realizate, termenele de realizare, structurile implicate, precum și documentele de lucru, fiind astfel întocmit, încât procedura de recrutare și selecție să se realizeze cu respectarea dreptului de liberă competiție, echitate, egalitate de șanse, nediscriminare, transparență, tratament egal și asumarea răspunderii.

INIŢIEREA PROCEDURII DE SELECŢIE

În temeiul art. 3 din Anexa nr. 1 la Hotărârea de Guvern nr. 722/2016, procedura de selecție a membrilor Consiliului de Administrație este inițiată la data la care autoritatea publică tutelară emite actul administrativ în acest sens.

Autoritatea publică tutelară - Consiliul Județean Maramureș a procedat la demararea procedurii de selecție prin H.C.J. nr. 436/22.12.2022.

CONTRACTAREA EXPERTULUI INDEPENDENT SPECIALIZAT ÎN RECRUTAREA RESURSELOR UMANE

Având în vedere faptul că, potrivit raportului anual al Consiliului de Administrație al S.C Drumuri Poduri Maramureș S.A, la finele anului 2021, societatea figura cu un număr de 201 angajați și a înregistrat o cifră de afaceri în valoare de 40.374.408 lei, echivalentul în euro a sumei de 8.162.052,

Conform prevederilor art.29 alin.(5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice:

Art. 29 (5) Este obligatorie efectuarea selecţiei candidaţilor de către un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
  1. au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro;
  2. au cel puţin 50 de angajaţi.

În consecință, prin Hotărârea Consiliului Județean Maramureș nr. 436/22.12.2022 s-a aprobat ca selecția candidaților pentru funcțiile de membru în Consiliului de Administrație al S.C DRUMURI-PODURI MARAMUREȘ S.A să fie efectuată de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializat în recrutarea resurselor umane.

Potrivit prevederilor art.8 din Hotărârea de Guvern nr. 722/2016 , termenii de referință pentru expertul independent sunt propuși pe baza componentei inițiale a planului de selecție, de către autoritatea publică tutelară sau comitetul de nominalizare și remunerare, după caz.

Selecția expertului independent specializat în recrutarea resurselor umane se realizează în conformitate cu prevederile legale și cu luarea în considerare a criteriilor mai jos enumerate, dar fără a se limita la acestea:

Nr. crt. CRITERII  OBSERVAȚII 
1. Portofoliul de clienţi în ultimii 3 ani pentru selecţia administratorilor sau directorilor la întreprinderi publice sau private  Portofoliul să conțină minimum 1 client pentru care s-a realizat procedura de recrutare și selecție a membrilor CA și/sau a administratorilor executivi. Dovada: Prestările de servicii vor fi justificate prin prezentarea unor Certificate de bună execuție/ /contracte/procese verbale de recepție emise sau consemnate de către autoritatea publică tutelară ori de către clientul privat beneficiar sau orice alt tip de document justificativ. 
 2. Valoarea totală a contractelor de recrutare în ultimii 3 ani pentru activitatea de selecţie a administratorilor şi directorilor  Valoarea totală a maximum 3 contracte să fie de minimum 40000 lei fără TVA sau echivalentul în USD/EUR al acestei sume. 
 3. Componenţa echipei de proiect cu referire la numărul de experţi ce poate fi alocat proiectului şi expertiza acestora în proceduri de recrutare de administratori  Minim 2 experți, dintre care cel puțin unul dintre ei cu experiență anterioară în proceduri de recrutare de administratori. 
 4. Gradul de expertiză a expertului independent persoană juridică în privinţa recrutării de administratori/directori în sectorul de activitate al întreprinderii publice  Minimum 1 proiect de recrutare și selecție a membrilor CA/directori realizate de către fiecare expert nominalizat. 
 5. Managementul de proiect şi capacităţile de coordonare ale expertului;  Experiență anterioară de minim 1 an în activități de management de proiect și coordonare a expertului 
 6. Experienţă în dezvoltarea profilului pentru consiliu, bazată pe integrare personalizată a nevoilor de strategii de afaceri, organizaţionale, de conducere şi guvernanţă Experiență anterioară de minim 1 an 
 7. Procentul de candidaţi recomandaţi şi ulterior selectaţi, care îşi păstrează această calitate pentru mai mult de un an în ultimii 3 ani.  Minim 50 % dintre candidații recomandați și ulterior selectați, care își păstrează această calitate pentru mai mult de un an în ultimii 3 ani. 
8. Autorizare pentru realizarea activității de recrutare și selecție  Autorizare pentru realizarea activității de recrutare și selecție Prezentare document autorizare. 

ROLURI ŞI RESPONSABILITĂŢI

Prezenta secțiune definește principalele activități pe care părțile implicate în procesul de recrutare și selecție trebuie sa le îndeplinească în scopul unei bune gestionări a procesului de recrutare și selecție.

Autoritatea publică tutelară are următoarele competențe:
  • emite actul administrativ prin care hotărăște inițierea procedurii de selecție a membrilor consiliului;
  • contractează expertul independent persoană fizică sau juridică, specializat în recrutarea resurselor umane;
  • elaborează Componenta inițială a Planului de selecție în termen de maximum 10 zile, în consultare cu Comitetul de nominalizare și remunerare;
  • publică Anunțul privind selecția membrilor consiliului de administrație în cel puțin două ziare economice și/sau financiare cu largă răspândire și pe pagina de internet a întreprinderii publice;
  • elaborează Scrisoarea de așteptări, o aprobă și o publică pe pagina proprie de internet;
  • aprobă Profilul consiliului și Profilul candidatului;
  • în elaborarea componentei integrale a planului de selecție oferă consultanță expertului independent;
  • în urma procedurii de selecție, propune candidați pentru funcția de membru al Consiliului de Administrație, în vederea desemnării de către Adunarea Generală a Acționarilor.

Expertul independent îndeplinește următoarele atribuții:
  • elaborează Componenta integrală a Planului de selecție;
  • elaborează Proiectul matricei profilului consiliului în baza căruia sunt elaborate Profilul candidatului pentru funcția de administrator și matricea candidatului;
  • verifică dosarele candidaților în raport cu numărul minim de criterii stabilite pentru selecție, în vederea alcătuirii listei lungi de candidaturi, candidaturile care nu îndeplinesc minimul de criterii, fiind respinse din Lista lungă;
  • dacă informațiile din dosare nu sunt concludente în ceea ce privește minimul de criterii stabilite pentru selecție, se solicită clarificări suplimentare sau se decide respingerea candidatului;
  • informează în scris candidații respinși de pe Lista lungă, despre această decizie;
  • verifică informațiile din dosarele de candidatură rămase pe Lista lungă și stabilește punctajul conform grilei de evaluare pentru fiecare criteriu din cadrul matricei profilului pentru fiecare candidat;
  • efectuează analiza comparativă prin raportare la profilul consiliului;
  • solicită informații suplimentare candidaților din Lista lungă, dacă este cazul, pentru acuratețea punctajului;
  • elaborează Lista scurtă conform Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 109/2011, aprobate prin H.G. nr. 722/2016;
  • analizează Declarațiile de intenție și integrează rezultatele analizei în matricea profilului de candidat;
  • elaborează Planul de interviu și organizează selecția finală a candidaților aflați în Lista scurtă, pe bază de interviu;
  • întocmește Raportul pentru numirile finale, care include clasificarea candidaților cu motivarea acesteia;
  • transmite conducătorului autorității publice tutelare Raportul pentru numirile finale.

Comitetul de nominalizare și remunerare îndeplinește următoarele atribuții:
  • elaborează profilul consiliului în consultare cu structura de guvernanță corporativă din cadrul autorității publice tutelare. 
  • acordă asistență și consultanță autorității publice tutelare și expertului independent, dacă este cazul, în toate aspectele referitoare la procedura de selecție și pe tot parcursul acesteia, de câte ori este nevoie.

PRINCIPALELE DECIZII ALE PROCEDURII DE SELECȚIE

În vederea îndeplinirii scopului Planului de selecție, părțile implicate în selecție trebuie să convină asupra următoarelor aspecte cheie:
  1. Referitor la documentele necesare implementării procedurii de selecție:
    Urmează să fie elaborate și aprobate următoarele documente: Profilul consiliului, Profilul candidatului și Scrisoarea de așteptări.
    În continuarea derulării procesului de selecție, se va definitiva Planul de selecție care conține:
    • componenta inițială – întocmită de structura de guvernanță corporativă din cadrul autorității publice tutelare, în termen de 10 zile de la data declanșării procedurii
    • componenta integrală – elaborată de expertul independent și actualizată permanent până la definitivarea procesului de selecție
  2. Referitor la bunul mers al procesului de recrutare și selecție:
    Termenele limită: pentru fiecare etapă a procedurii de selecție, termenele limită sunt stabilite în capitolul ”Procesul de recrutare și selecție”, cu respectarea legislației în vigoare.

PROCESUL DE RECRUTARE ȘI SELECȚIE

Prezenta secțiune definește etapele procesului de recrutare și selecție, termenele limită, documentele necesare precum și părțile implicate.


Componenta inițială a planului de selecție

Nr. crt.  Activitate  Termene  Responsabili 
1. Declanșarea procedurii de selecție  22.12.2022  Autoritatea publică tutelară 
 2. Elaborarea proiectului componentei inițiale a Planului de selecție și publicare pe pagina proprie de internet a autorității publice tutelare  5 zile de la data declanșării procedurii de selecție  Autoritatea publică tutelară prin compartimentul de guvernanță corporativă
 3. Contractarea expertului independent  Declanșarea procedurii de contractare a serviciilor expertului independent – dată estimată - 15 ianuarie  Autoritatea publică tutelară 
 4. Finalizarea componentei inițiale a Planului de selecție  10 zile de la data declanșării procedurii de selecție  Autoritatea publică tutelară prin compartimentul de guvernanță corporativă 
 5. Derularea procedurii de selecție  Procedura de selecție se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data declanșării  Expert independent 

NOTĂ Datele trecute în prezentul Plan de selecție – componenta inițială - sunt orientative, ele urmând a fi definitivate în Planul de selecție – componenta integrală.

ELEMENTE DE CONFIDENȚIALITATE

Toate informațiile privind identitatea candidaților, precum și conținutul documentelor întocmite în procesul de selecție, sunt cu caracter confidențial, iar accesul la aceste informații trebuie să fie limitat doar persoanelor implicate în procedura de selecție.

PREȘEDINTE
IONEL OVIDIU BOGDAN